Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Na podstawie znajomości sztuki oraz opisów kreacji bohaterów Burzy w inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego wskaż zasadnicze odstępstwa reżysera od postaci Szekspirowskich.

RW7H2Nif0LOvH
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wybierz jedną z postaci Szekspirowskiej Burzy. Porównaj jej malarską interpretację ze sceniczną propozycją Krzysztofa Warlikowskiego. Wskaż podobieństwa i różnice.

RzWHHKTjRfTlG
(Uzupełnij).

Postacie Burzy Williama Szekspira w interpretacjach malarskich i realizacji Krzysztofa Warlikowskiego

R8kumpwAS9bYl1
Prezentacja multimedialna.

Słownik

androgyniczny
androgyniczny

(gr. andrógynos – męsko‑żeński < anér – mężczyzna, gyné – kobieta) – posiadający równocześnie cechy męskie i kobiece

feeryczny
feeryczny

(fr. féerie – czary, wróżka) – oparty na wątkach baśniowych

R1BKUpfCT28PS1
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Na podstawie fragmentów artykułów zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oceń prawdziwość stwierdzeń.. Krzysztof Warlikowski jest uznawany za reżysera, który stworzył nowy wzorzec scenicznej adaptacji dramatów Szekspira.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Warlikowski poszukuje w dziełach Szekspira odniesień do traum i dramatów współczesnego człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obrazy Burzy w reżyserii Warlikowskiego są skomplikowane i scenicznie rozbudowane, co odpowiada strukturze Szekspirowskiego utworu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Czas trwania teatralnej adaptacji Burzy jest znacznie dłuższy niż czas akcji sztuki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W scenografii Małgorzaty Szczęśniak pojawiają się elementy odsyłające do realnych wydarzeń z historii Polski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reżyser świadomie czyni z przedstawienia głos w dyskusji nad określonymi wydarzeniami z historii Polski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R13O99ajmkED0
Ćwiczenie 2
Prześledź zebrane fragmenty wypowiedzi Krzysztofa Warlikowskiego (Galeria interaktywna) i wskaż wyrażenia, które można odnieść do zabiegu „uwspółcześniania Szekspira” przez reżysera. Możliwe odpowiedzi: 1. opowieść o dzisiejszych ludziach, 2. jedynie rozrywka dla współczesnego odbiorcy, 3. aktualność wymowy dramatów Szekspira, 4. powracające pytanie o wybaczanie, 5. jednoznaczność i łatwość odbioru scen finalnych spektaklu
R1hvqxTKAu0Qw
Ćwiczenie 3
Zaznacz cechy aktora, który według Warlikowskiego mógł zmierzyć się z postacią Szekspirowskiego Prospera. Możliwe odpowiedzi: 1. umiejący pracować w grupie, 2. sławny, 3. posiadający dystans do życia, 4. silnie przywiązany do spraw codziennych
1
Ćwiczenie 4

Porównaj wizerunek postaci Kalibana kreowanego w spektaklu Warlikowskiego przez Renate Jett z interpretacją malarską oraz wizjami innych reżyserów. Wskaż podobieństwa i różnice.

R1Bk7KOcdnhsg
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 5

Na podstawie znajomości sztuki oraz fragmentów wypowiedzi Warlikowskiego (Galeria interaktywna) wyjaśnij, w jaki sposób reżyser zmierzył się z filozoficznym przesłaniem sztuki Szekspira Burza.

R1MNjFXFs0sRN
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Praca domowa

Na podstawie znajomości spektaklu oraz wiadomości zamieszczonych w lekcji opisz sceny, w których reżyser bezpośrednio odnosi się do „spraw polskich”. Wymień wydarzenia, sytuacje, postaci, elementy scenografii oraz fragmenty muzyczne, które Warlikowski wplata w swoje przedstawienie, a które mają swoje odniesienie w polskiej historii i współczesności.