Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Konsekwencje umowy społecznej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z założeniami i konsekwencjami nowożytnej koncepcji umowy społecznej.
Dokonasz analizy wybranych wątków koncepcji umowy społecznej.
Ocenisz wybrane konsekwencje idei umowy społecznej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje koncepcję umowy społecznej autorstwa Johna Locke'a,
wskazuje konsekwencje koncepcji umowy społecznej;
charakteryzuje stan natury i przeciwstawia mu stan umowy społecznej;
wyjaśnia pojęcia legislacji, legitymizacji i prawa stanowionego w kontekście koncepcji umowy społecznej;
odnosi koncepcję Locke'a do pozytywizmu prawniczego oraz koncepcji prawa naturalnego;
samodzielnie formułuje argumenty w dyskusji nad prawem do obywatelskiego nieposłuszeństwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Konsekwencje umowy społecznej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie rozpoczyna wstępną dyskusję na temat: czy zawarcie umowy społecznej jest konieczne?. Po zakończeniu dyskusji wybrana lub chętna osoba przedstawia swoje wnioski.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium. Uczniowie dzielą się na drużyny, w których będą odpowiadać na pytania z gry edukacyjnej. Drużyna, która uzyska najlepszy wynik wygrywa. Nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 2. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Praca z ćwiczeniami. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 3 i 4.
Ostatnie ćwiczenie nr 5 nauczyciel wyświetla uczniom za pomocą tablicy lub rzutnika. Uczniowie pracują w grupach lub całym zespołem klasowym, ustalając prawidłową odpowiedź. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o uzasadnienie odpowiedzi. W razie potrzeby zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jaki jest wpływ koncepcji umowy społecznej wpółcześnie? Podaj przykłady.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują się do prezentacji swoich odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Janusz Justyński, Historia doktryn politycznych czasów nowożytnych, Toruń 1991.
Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.