Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Alabrudzińska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności okręgu opisanego na trójkącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza długość promienia okręgu opisanego na trójkącie znając długość jednego z boków oraz miarę kąta leżącego naprzeciwko danego boku;
oblicza długość promienia okręgu opisanego na dowolnym trójkącie, znając wszystkie długości jego boków;
wykorzystuje poznaną wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
lekcja odwrócona.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się w domu z filmem z sekcji „Przeczytaj” oraz pierwszymi dwoma przykładami z tej sekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie tworzą mapę myśli z informacjami dotyczącymi okręgu opisanego na trójkącie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i omawia zależność między promieniem okręgu opisanego na trójkącie a długościami jego boków i sinusami odpowiednich kątów.
Wybrani uczniowie rozwiązują polecenia 2 – 4 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Uczniowie w parach analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj”, których nie przeanalizowali w domu. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy trzyosobowe. Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia 1 – 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/em się...” oraz wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie jako zadanie domowe wykonują ćwiczenia 7, 8, 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Okrąg opisany na trójkącieOkrąg opisany na trójkącie
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać na zajęciach poświęconych twierdzeniu sinusów.