Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Efekty malarskie w poezji Młodej Polski - obrazy malowane słowem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, za pomocą jakich chwytów językowych młodopolscy poeci tworzyli poetyckie obrazy;
wymieni motywy, które stawały się „ramami” dla poetyckich obrazów młodopolan;
wskaże analogie między obrazem malarskim a poetyckim;
stworzy własny „obraz” słowem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
klasowe rozmowy;
gadająca ściana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Klasowe rozmowy. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jakie macie przemyślenia na temat efektów malarskich? Na co zwracacie uwagę w obrazach i co powoduje, że uznajecie je za ciekawe? Następnie prosi uczniów o powstanie. Młodzież spaceruje po klasie, wita się ze sobą. Na sygnał prowadzącego każdy znajduje partnera do rozmowy. Najpierw wypowiada się jedna osoba, potem druga. Konwersacje w parach trwają około dwóch minut. Na sygnał nauczyciela rozmówcy spacerują dalej i szukają kolejnych osób do rozmowy. Po trzech, czterech rundach następuje omówienie ćwiczenia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o odczytanie utworów z sekcji „Przeczytaj”. Wskazane osoby opisują sytuację liryczną przedstawioną w utworach. Następnie uczestnicy zajęć zapoznają się z teorią zamieszczoną w tej sekcji.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z prezentację multimedialną. Następnie wskazują fragment poetycki, który ich zdaniem najlepiej oddaje charakter obrazu malarskiego. Uzasadniają swoją odpowiedź.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1. i 2. z sekcji „Sprawdź się”. Następnie nauczyciel pyta uczniów, jakie efekty poetyckiego obrazowania dostrzegają w sonecie Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Morskie Oko. Pozostałe ćwiczenia z sekcji uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie spośród zamieszczonych w galerii poetyckich fragmentów wybierają dwa i wyjaśniają, za pomocą jakich chwytów językowych młodopolscy poeci tworzyli swoje obrazy malowane słowem.
Gadająca ściana: Co sądzisz na temat dzisiejszej lekcji? Każdy z uczniów przed wyjściem z klasy zapisuje na tablicy krótką opinię na temat zajęć. Zamiast zdań mogą pojawić się symboliczne rysunki (np. emotikony).
Praca domowa:
Stwórz własny literacki (prozatorski bądź poetycki) obraz widziany z twojego pokoju bądź innego pomieszczenia. Zamknij go w ramach okna.
Materiały pomocnicze:
Justyna Bajda, „Poeci – to są słów malarze…” Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski, Wrocław 2010.
Justyna Bajda, Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm – Młoda Polska). Antologia, Wrocław 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.