Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJoDrp7TOmnSp11
Ćwiczenie 1
Na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Natura była często postrzegana przez młodopolan w kategoriach malarskich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z wyznaczników obrazowego pojmowania pejzażu było ujmowanie go w naturalnych ramach gór, lasów, wody. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gustaw Daniłowski w wierszu Okna posłużył się motywem, który jest określany jako motyw „przejścia”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W poezji Młodej Polski nie odnotowywano wrażeń związanych z podróżą koleją żelazną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RcZlZ2ivdoS181
Ćwiczenie 2
Na podstawie informacji i wierszy zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz w Multimedium wskaż motywy, które mogły stać się „ramami” poetyckich obrazów młodopolan. Możliwe odpowiedzi: 1. okienna framuga, 2. odrzwia zamkniętych drzwi, 3. granitowy pierścień skał, 4. las otaczający polanę lub łąkę, 5. wody okalające wyspę
1
Ćwiczenie 3

Zaznacz efekty poetyckiego obrazowania w sonecie Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Morskie Oko

Pogodne, ciche, jak duch, co tonąc w marzeniu
leci w sfery spokojne, burzliwe ominie:
lśni jezioro zamknięte w granitów kotlinie,
jak błyszczący diament w stalowym pierścieniu.

Słońce nad obłokami po nieba sklepieniu,
jak orzeł nad żurawi lotnem stadem płynie;
granity się malują w przejrzystej głębinie,
niby obraz przeszłości odbity w wspomnieniu.

Widziałem to jezioro, gdy po nieba sklepie
wicher gnał czarne chmury, wyjąc w skalnej głuszy,
podobny lwu, co ściga bawoły po stepie:

Skrami spod kopyt błyski z chmur wylatywały,
grzmot zdał się rykiem. Woda bijąca o skały
była jak duch, co więzy targa, a nie kruszy.

2 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Morskie Oko, [w:] Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Poezje, t. 1, Warszawa 1924, s. 221.
R1QE10waFBDPh
Możliwe odpowiedzi: 1. efekt ramy, 2. operowanie światłem, 3. wielobarwność obrazowania, 4. obrazowe porównanie skał do pierścienia, 5. efekt odbicia skał w wodzie, 6. wykorzystanie kontrastów barwnych, 7. operowanie plamą barwną
Reiy4se8W3FgA11
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj symboliczną wymowę do obrazów, które widzi z okien podmiot wiersza Gustawa Daniłowskiego. Przez jedno patrzę smutnymi oczyma
Na bliskich ludzi rozproszone plemię,
Nad którym Pan Bóg błyskawicę gromu
W surowej dłoni ustawicznie trzyma
. Możliwe odpowiedzi: 1. obraz zaświatów, 2. planeta, która utraciła swoją moc nadaną przez Stwórcę, 3. wizja ludzkości jako rozproszonego i zagubionego gatunku, 4. mroki duszy podmiotu lirycznego Przez drugie widzę w mgły spowitą ziemię,
Tę dawną gwiazdę, zagaszoną w błocie,
Do której żywe istnienia się tulą,
Odkąd się stała z jasnej mroczną kulą,
Plamą błądzącą w błękitnym namiocie
. Możliwe odpowiedzi: 1. obraz zaświatów, 2. planeta, która utraciła swoją moc nadaną przez Stwórcę, 3. wizja ludzkości jako rozproszonego i zagubionego gatunku, 4. mroki duszy podmiotu lirycznego Przez trzecie śledzę głąb mojego ducha
I widzę serce dzikie i podarte...
Możliwe odpowiedzi: 1. obraz zaświatów, 2. planeta, która utraciła swoją moc nadaną przez Stwórcę, 3. wizja ludzkości jako rozproszonego i zagubionego gatunku, 4. mroki duszy podmiotu lirycznego Lecz najdziwniejsze jest to okno czwarte,
Raczej nie okno, lecz framuga głucha,
Którą zamyka jakaś gęsta krata;
I tylko czasem przez szczeliny ciasne
Dochodzą oczu zarysy niejasne
Nieznanych świateł, płynących z zaświata
. Możliwe odpowiedzi: 1. obraz zaświatów, 2. planeta, która utraciła swoją moc nadaną przez Stwórcę, 3. wizja ludzkości jako rozproszonego i zagubionego gatunku, 4. mroki duszy podmiotu lirycznego
Źródło: Gustaw Daniłowski, Okna, [w:] Justyna Bajda, Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm – Młoda Polska). Antologia, Wrocław 2007, s. 382.
21
Ćwiczenie 5

Wymień wyrażenia, zwroty, epitety, które oddają malarski charakter wiersza. Nazwij budowany w utworze nastrój.

Wilhelm Feldman [Już pociąg mój rusza]

Już pociąg mój rusza... Tyś, sina oddali,
Od razu ogromnie przede mną otwarta:
Posępność równinna wzrokowi się żali,
Jak pusta, pod pismo gotowa już karta.

Drży cały krajobraz. Przechodzą doliny –
Zielone i złote obrazki momentu –
Spływają obłoki z alpejskiej wyżyny,
Spogląda gąszcz leśna zza drogi zakrętu.

Czasami, w tej dziwnej włóczędze po świecie
Me oczy tęsknotą do kogoś się garną,
Przez chwilę się kocham w nieznanej kobiecie,
Oddycham rozkoszą bezwiedną, bezkarną:

Lecz częściej i lepiej tę rozkosz pojąłem
Mym wzrokiem ogarnąć daleki kraj wdzięku:
Za wieżą sterczącą nad obcym mi siołem
Pogonić mą myślą, westchnieniem, piosenką.

5 Źródło: Wilhelm Feldman, [Już pociąg mój rusza], [w:] tegoż, Lirykon, Kraków 1913, s. 15.
RRGvaQEIMkYBC
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Określ, za pomocą jakich elementów pejzażu zewnętrznego Maria Grossek‑Korycka opisuje wewnętrzny stan podmiotu lirycznego. Wyjaśnij, dlaczego zapis ostatniego w wierszu czasownika „są” został wyszczególniony w wierszu kursywą.

Maria Grossek-Korycka Są…

Są w mej duszy otchłanie smutku i cierpienia,
Lecz brzeg ich obsadziłam w powoje i chmiele –
I gęsta sieć ich liści, kwiatów i korzenia
Zielonym gajem czarne pokryła gardziele.

Wzbroniłam sobie! – Nigdy nie patrzę w te ciemnie,
Gdzie leży głucha Rozpacz – Żal wiecznie się kłębi –
Muskam okiem powojów nadpowietrzne błonie...
Tylko próżnię pod liściem wyczuwają dłonie...
Tylko mię chłód, wiejący z tych otchłani, ziębi...
I tylko czuję... zawsze czuję, że we mnie...

6 Źródło: Maria Grossek-Korycka, Są…, [w:] Maria Grossek-Korycka, Pisma, t. 1, Warszawa 1904, s. 143.
RMMCKCGTl2GUv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Spośród podanych fragmentów wierszy poetów młodopolskich wybierz ten, który twoim zdaniem odpowiada nastrojowi obrazu Otto Scholderera Skrzypek w oknie. Uzasadnij swój wybór.

Zapoznaj się z opisem poniższego obrazu Otto Scholderera Skrzypek w oknie. Spośród podanych fragmentów wierszy poetów młodopolskich wybierz ten, który twoim zdaniem odpowiada nastrojowi tego obrazu.

R16mf6SXm134v
Otto Scholderer, Skrzypek w oknie, 1861
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1KmFpi481dXD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, co widzi przez okno skrzypek na obrazie Otto Scholderera. Napisz, jakie wspomnienia wywołał ten widok w młodzieńcu.

Wyobraź sobie, co może dostrzec przez okno skrzypek na obrazie Otto Scholderera. Napisz, jakie wspomnienia wywołał ten widok w młodzieńcu.

RPa2DygSYErog
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zostań poetą Młodej Polski i stwórz krótki poetycki obraz bliskiej ci przestrzeni namalowany słowem.
Zostań poetą Młodej Polski i stwórz krótki poetycki obraz bliskiej ci przestrzeni namalowany słowem.