Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Ostrosłupy – kontekst realistyczny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole ostrosłupa w kontekście realistycznym w kształcie ostrosłupów,

  • oblicza koszt pokrycia dachu w kształcie ostrosłupa,

  • oblicza koszt wykonania altan czy innych budowli, znając cenę materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

metody nauczania:

  • pokaz multimedialny,

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów budowli w kształcie ostrosłupów.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrany uczeń przypomina wzory na pole powierzchni i objętość ostrosłupa oraz pojęcie ostrosłupa prostego i prawidłowego.

  2. Nauczyciel prezentuje Film edukacyjny.

  3. Metodą „burzy mózgów” uczniowie planują strategię rozwiązania Polecenia 2. Chętny uczeń przedstawia rozwiązanie na tablicy.

  4. Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady znajdujące się w sekcji „Przeczytaj”.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5‑8 w sekcji „Sprawdź się”.

  6. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek oraz zwraca uwagę na poprawność zapisów.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa

  • Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Omawiane przykłady zadań w filmie edukacyjnym uczniowie mogą wykorzystać do realizacji tematów w kontekście realistycznym innych brył. Będzie to dla nich pomoc w wyobrażeniu sobie zastosowania brył w życiu codziennym.