Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Ostrosłupy – kontekst realistyczny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole ostrosłupa w kontekście realistycznym w kształcie ostrosłupów,
oblicza koszt pokrycia dachu w kształcie ostrosłupa,
oblicza koszt wykonania altan czy innych budowli, znając cenę materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
metody nauczania:
pokaz multimedialny,
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów budowli w kształcie ostrosłupów.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Wybrany uczeń przypomina wzory na pole powierzchni i objętość ostrosłupa oraz pojęcie ostrosłupa prostego i prawidłowego.
Nauczyciel prezentuje Film edukacyjny.
Metodą „burzy mózgów” uczniowie planują strategię rozwiązania Polecenia 2. Chętny uczeń przedstawia rozwiązanie na tablicy.
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady znajdujące się w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5‑8 w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek oraz zwraca uwagę na poprawność zapisów.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłupy i ich własnościOstrosłupy i ich własności
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Omawiane przykłady zadań w filmie edukacyjnym uczniowie mogą wykorzystać do realizacji tematów w kontekście realistycznym innych brył. Będzie to dla nich pomoc w wyobrażeniu sobie zastosowania brył w życiu codziennym.