Dla nauczyciela
Autorzy: Aneta Rogalska, Tomasz Paszek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie funkcji trygonometrycznych do obliczania pól figur płaskich
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
11) Stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur.
Zakres rozszerzony. Uczeń:
stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.
VII. Trygonometria.
Zakres rozszerzony. Uczeń:
5) korzysta z wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wzory na pole trójkątów i czworokątów z wykorzystaniem funkcji sinus;
wykorzystuje twierdzenie sinusów i cosinusów w zadaniach dotyczących pól figur płaskich;
stosuje wzór na sinus sumy kątów;
korzysta ze zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
praca z tekstem;
technika zdań niedokończonych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają wszystkie znane wzory na pola figur płaskich i porządkują je w formie mapy myśli.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i w każdej wyznacza lidera. Uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem zapisanym w sekcji „Przeczytaj”. Pracują w ten sposób, że starają się samodzielnie rozwiązać zadania zapisane w Przykładach, a następnie porównać z zapisami. Lider grupy odpowiedzialny jest za to, aby każdy z członków grupy zrozumiał rozwiązanie i potrafił samodzielnie rozwiązać podobny przykład.
Nauczyciel wyświetla animację. Wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1, 4, 5 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel nie pomaga uczniom w pracy, ale w razie potrzeby zadaje pytania naprowadzające.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie lekcji w kontekście nowych umiejętności, które nabyli na lekcji, wykorzystując technikę zdań niedokończonych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 2, 3, 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie cosinusówTwierdzenie cosinusów
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania pola trójkątaZastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania pola trójkąta
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana podczas realizacji tematu: „Zastosowanie funkcji trygonometrycznych do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich”.