Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Prawda jako kategoria filozofii – podstawa i problem definicji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z klasyczną definicją prawdy.
Dokonasz analizy stanowisk filozoficznych związanych z problemem prawdy.
Rozważysz wybrane konteksty problemu prawdy.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje klasyczną koncepcję prawdy;
analizuje stanowiska związane z problemem prawdy;
rozumie, na czym polega problem definiowania prawdy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Prawda jako kategoria filozofii – podstawa i problem definicji”. Zainteresowani uczniowie mają za zadanie zapoznać się z materiałami:
– „Czym jest prawda? Klasyczna koncepcja prawdy”;
– „Nieklasyczne koncepcje prawdy”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel prosi uczniów, którzy zapoznali się z udostępnionymi przed lekcją, aby zastanowili się, na czym polega problem z definiowaniem prawdy. Krótka dyskusja wokół poruszonego tematu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Gra edukacyjna”, a następnie czyta polecenia:
– Jak odpowiedzieliby na postawione pytanie reprezentanci wymienionych stanowisk filozoficznych?
– Ułóż pytanie testowe, które mogłoby się znaleźć w powyższym quizie.
Uczniowie wykonują zadania w parach.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 5‑6. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.
Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.