Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Na szachownicy życia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje historię szachów;
zna symbolikę szachownicy i figur szachowych;
przedstawia motyw szachów w sztuce i kulturze europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
podająca;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Na szachownicy życia”. Prosi ich o zapoznanie się z sekcją „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza stopień przygotowania do lekcji. Wyświetla na tablicy sekcję „Prezentacja multimedialna” i polecenie 1. Wybiera losowo odpowiedź ucznia, analizuje i komentuje.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę wprowadzającą o historii szachów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają z zakładką „Przeczytaj”. Następnie wykonują ćwiczenie 1 z zakładki „Ilustracja interaktywna”. Następuje odczytanie odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z wierszem Jana Kochanowskiego Szachy. Następuje analiza i interpretacja utworu Jana Kochanowskiego:
Kim jest postać mówiąca?
Do kogo się zwraca?
Jaki jest nastrój utworu?
Nauczyciel rysuje na tablicy kształt słońca. Uczniowie podchodzą do tablicy i wypisują występujące w wierszu środki stylistyczne oraz określają ich funkcje. Uczniowie przedstawiają swoje tezy interpretacyjne na forum, a następnie dyskutują nad sposobem odczytania utworu.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 3 z zakładki „Ilustracja interaktywna”. Chętni odczytują odpowiedzi.
Następuje praca z ilustracją interaktywną. Uczniowie zapoznają się z jej treścią, dzielą się na grupy czteroosobowe i rozwiązują polecenie 1 i 2. Nauczyciel analizuje pracę grup, odczytuje odpowiedzi i komentuje.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel wyświetla uczniom ćwiczenie 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Uczniowie wykonują je indywidualnie.
Uczniowie odczytują ponownie cele i podsumowują, czego się dowiedzieli na zajęciach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Michel Pastoureau, Średniowieczna gra symboli, tłum. H. Igalson‑Tygielska, Warszawa 2006.
https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1967-t58-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1967-t58-n2-s341-361/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1967-t58-n2-s341-361.pdf
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.