Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Interpretacja geometryczna układu równań typu y=ax2+bxy=cx+d

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.

IV. Układy równań

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci ax+by=ex2+y2+cx+dy=f lub ax+by=ey=cx2+dx+f.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje wykresy funkcji liniowej i kwadratowej do graficznego rozwiazywania układów równań

  • odczytuje liczbę rozwiązań układu równań na podstawie wykresów prostej i paraboli

  • odczytuje z wykresu współrzędne punktów wspólnych prostej i paraboli

  • tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem apletu

  • stacje eksperckie

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Chętni uczniowie przygotowują informacje na podane przez nauczyciela tematy:

  • wykres funkcji liniowej,

  • wykres funkcji kwadratowej,

  • graficzna interpretacja układu równań postaci y=ax2+bxy=cx+d.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie w parach informacje dotyczące rysowania wykresów  funkcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie – eksperci w dowolnej formie przedstawiają przygotowane przez siebie informacje.

  2. Pracując w parach metodą analizy przypadku, uczniowie analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj” i  aplecie.

  3. Nauczyciel oraz eksperci wyjaśniają ewentualne wątpliwości.

  4. Uczniowie wspólnie wykonują polecenie umieszczone pod apletem.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które podchodzą do stacji zadaniowych przygotowanych przez ekspertów. Każda z grup rozwiązuje przygotowane przez nich zadania.

  6. Eksperci wspierają pozostałych uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.

  7. Po wykonaniu zadań z danego zakresu, grupy zadaniowe przechodzą do kolejnej stacji.

  8. Uczniowie w parach rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, na jakie natknęli się podczas rozwiązywania zadań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet może być wykorzystany przez uczniów do ćwiczeń w rysowaniu interpretacji geometrycznej układów równań, a także do sprawdzania poprawności wykonanych przez siebie wykresów. Aplet można wykorzystać na zajęciach pokazujących wzajemne położenie prostej i paraboli.