Dla nauczyciela
Autor: Monika Dudek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graficzne rozwiązywanie nierówności wymiernych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje graficznie nierówność wymierną;
sprawdza, czy dana nierówność wymierna jest tożsamościowa, czy sprzeczna;
przekształca wykres funkcji homograficznej w symetrii względem osi układu współrzędnych i w przesunięciu równoległym,
rysuje wykres funkcji homograficznej z wartością bezwzględną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Uczniowie przypominają sobie sposoby przekształcenia wykresów funkcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji: „Graficzne rozwiązywanie nierówności wymiernych”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przedstawiają pytania na forum klasy dotyczące zadań z sekcji „Przeczytaj”. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 2 i 3. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.
Następnie uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia 1, 2, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 3, 6 z sekcji „Sprawdź się” . Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcie wykresów funkcjiPrzesunięcie wykresów funkcji
Przesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu wzdłuż osi układu współrzędnych
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej przed sprawdzianem z funkcji wymiernej lub w trakcie zajęć „Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej”.