Autor: Monika Dudek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Graficzne rozwiązywanie nierówności wymiernych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje graficznie nierówność wymierną;

  • sprawdza, czy dana nierówność wymierna jest tożsamościowa, czy sprzeczna;

  • przekształca wykres funkcji homograficznej w symetrii względem osi układu współrzędnych i w przesunięciu równoległym,

  • rysuje wykres funkcji homograficznej z wartością bezwzględną.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Uczniowie przypominają sobie sposoby  przekształcenia wykresów funkcji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji: „Graficzne rozwiązywanie nierówności wymiernych”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przedstawiają pytania na forum klasy dotyczące zadań z sekcji „Przeczytaj”. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 2 i 3. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  4. Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.

  5. Następnie uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia 1, 2, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

  6. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 3, 6 z sekcji „Sprawdź się” . Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Na koniec nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek można wykorzystać na lekcji powtórzeniowej przed sprawdzianem z funkcji wymiernej lub w trakcie zajęć „Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej”.