Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozpoznawanie trójkątów podobnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ropzoznaje cechy podobieństwa trójkątów,
stosuje cechy podobieństwa trójkątów w zadaniach z planimetrii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Testy samosprawdzające” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i cel lekcji oraz ustala z uczniami kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują „Test samosprawdzający”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się podczas zapoznawania się z materiałem.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup, liderami zostają uczniowie, który otrzymali najwięcej punktów w teście.
Uczniowie przestępują do ligi zadaniowej i rozwiązują ćwiczenia interaktywne 2‑9 w sekcji „Sprawdź się”.
Drużyna, która zdobywa najlepszy wynik zostaje nagrodzona oceną za aktywność.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują test w ćwiczeniu 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Cechy podobieństwa trójkątówCechy podobieństwa trójkątów
Wskazówki metodyczne:
Test samosprawdzający może posłużyć jako powtórzenie przed sprawdzianem.
Nauczyciel może również wykorzystać test na lekcji o Twierdzeniu o linii środkowej w trójkącie.