Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Monika Dudek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Nierówność wymierna, której licznik i mianownik można sprowadzić do postaci iloczynowej wyłączając wspólny czynnik przed nawias

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówności wymierne z wartością bezwzględną;

  • stosuje kilka sposobów rozwiązywania nierówności wymiernych;

  • rozwiązuje zadania wielomianowe.

Strategie naucznia:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • odwrócona klasa;

  • stoliki zadaniowe.

Forma parcay:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie przed lekcją przypominają sobie rozkład wielomianu na czynniki, wzory skróconego mnożenia.

  • Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie”, „Przeczytaj” oraz „Galeria zdjęć interaktywnych”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sposoby rozwiązywania nierówności wymiernej.

  2. Nauczyciel podaje temat lekcji - „Nierówność wymierna, której licznik i mianownik można sprowadzić do postaci iloczynowej wyłączając wspólny czynnik przed nawias” oraz wskazuje cele zajęć.

  3. Wybrany uczeń podaje przykład nierówności wymiernej, gdzie licznik i mianownik można sprowadzić do postaci iloczynowej wyłączając wspólny czynnik przed nawias.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych.

  2. Na pierwszym stoliku znajdują się proste nierówności wymierne. Drugi stolik zawiera nierówności wymierne z wartością bezwzględną. Trzeci stolik zawiera nierówności wymierne o podwyższonym stopniu trudności.

  3. Uczniowie rozwiązują powyższe zadania w grupach.

  4. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

  5. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 3,4,5 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać „Galerię zdjęć interaktywnych” jako wprowadzenie do lekcji lub jako powtórzenie materiału w trakcie lekcji „Nierówność wymierna zapisana za pomocą sumy ułamków algebraicznych”.