Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Język poezji Nowej Fali na przykładzie utworu Pan tu nie stał Stanisława Barańczaka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia główne założenia programowe twórców Nowej Fali (Pokolenia’68);
wskazuje środki stylistyczne i omawia ich funkcję w wierszu Pan tu nie stał Stanisława Barańczaka;
wyjaśnia, czym jest innowacja frazeologiczna i wskazuje jej przykłady w wierszu Barańczaka;
interpretuje wiersz Pan tu nie stał w kontekście historycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel na początku lekcji weryfikuje wiedzę uczniów na temat twórczości poetów Pokolenia’68. Po ogólnoklasowej dyskusji na temat poezji nowofalowej nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zajmować się będą omawianiem elementów poetyki Nowej Fali na przykładzie wiersza Stanisława Barańczaka Pan tu nie stał. Następnie prezentuje cele lekcji, a jej temat zapisuje na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z kontekstem historycznym i pokoleniowym wiersza w sekcji „Przeczytaj”. Następnie dla utrwalenia wiedzy wykonują ćwiczenie 1. w sekcji „Sprawdź się”.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli, która przedstawia najważniejsze rozwiązania poetyckie Nowej Fali na przykładzie wierszy Stanisława Barańczaka. Następnie uczniowie wykonują polecenia przyporządkowane do multimedium.
Po analizie środków językowych użytych w wierszu Pan tu nie stał uczniowie pogłębiają analizę i interpretację poprzez wykonanie ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”: 2‑4: indywidualnie, 5‑6: w parach lub grupach. Praca nad ćwiczeniem 7. powinna zostać przeprowadzona na forum klasowym (w formie pogadanki), nauczyciel może na tablicy interaktywnej zaprezentować neologizmy powstałe w ostatnich latach na gruncie języka polskiego.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej lekcji nauczyciel może zaprezentować inny wiersz Stanisława Barańczaka oparty na tym samym motywie (stania: w kolejce / za czymś) oraz podobnej innowacji frazeologicznej. Uczniowie w ramach ćwiczeń analitycznych mogą porównać wiersze (Pan tu nie stał i Przepraszam, kto jest ostatni<.cite>) i wskazać powtarzające się środki stylistyczne typowe dla poetyki Nowej Fali.
Przepraszam, kto jest ostatniPrzepraszam, kto jest ostatni, ten
gorszy wprawdzie, kto pierwszy,
ten lepszy, zgoda, ale i tak
ostatni będą pierwszymi,
jeśli tylko odstoją
swoje
bez przepychanki i z zachowaniem porządku,i nikt ich wtedy nie z wymyśla od ostatnich,
więc Przepraszam bardzo, ale musimy
w końcu
bronić się do ostatniego przed
utratą tej ostatniej
nadziei,
jaka nam jeszcze została
Praca domowa:
Co dziś rzuciliCo dziś rzucili
w błoto a co na wiatr, kogo tam znów
rzucili na kolana, a kogo błotem
obrzucili, na kogo błoto rzuca
określone światło, a komu
rzuca piaskiem w oczy, komu rzuca
się w oczy to błoto, komu do
gardła się rzuca, a komu najwyżej
na mózg się rzuciło, ale pozwólmy tu sobie
na krótki rzut błota wstecz, wspomnijmy tradycyjną
pieśń nie rzucim
ziemi skąd nasz
brud, przepraszam trud, trud-
no darmo, nie rzucimy i dziś, rzucimy
sie w przepaść błota, w którą może
rzucą dziś wreszcie jakiś
ochłap, przepraszam
towar,
chociaż czy
Materiały dodatkowe:
Krzysztof Biedrzycki, Świat poezji Stanisława Barańczaka, Kraków 1995.
Małogorzata Szulc Packalén, Pokolenie’68. Studium o poezji polskiej z lat siedemdziesiątych, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.