Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Wiosna Ludów na ziemiach polskich. Na fali europejskiego buntu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przyczyny wybuchu powstań czasów Wiosny Ludów;
charakteryzuje przebieg wydarzeń w poszczególnych zaborach;
ocenia szanse powstańców i skutki wystąpień.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wiosna Ludów na ziemiach polskich. Na fali europejskiego buntu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczeń 2 i 3 w sekcji „Sprawdź się”.
Chętni lub wybrani uczniowie (mogą to być dwie osoby albo dwa zespoły do trzech uczniów w każdym) przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Jedna osoba albo zespół skupia się na wydarzeniach w Galicji, druga – w Wielkim Księstwie Poznańskim.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenia. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom zaprezentowanie swoich prac przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, a następnie indywidualnie wykonują polecenie 2: wskazują skutki zrywów w latach 1846 i 1848 na ziemiach polskich.
Uczniowie w parach wykonują polecenie 3: „Przygotuj bilans pozytywnych i negatywnych następstw Wiosny Ludów dla Polaków”. Wskazana para (lub ochotnicy) przedstawia swoje propozycje odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne według nich informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Wyświetla ćwiczenie 4, a uczniowie indywidualnie ustalają chronologię wydarzeń. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5 i 6. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i sprawdza poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel poleca uczniom rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 8 i 10 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 9: „Podczas powstania wielkopolskiego 1848 r. wśród Polaków pojawiły się dwie postawy: jedni chcieli walczyć zbrojnie, drudzy próbowali pertraktować z władzami pruskimi. Spróbuj się wczuć w jedną z tych postaw i napisz krótką ulotkę przekonującą do twoich racji. Opatrz ją chwytliwym hasłem i kilkoma argumentami uzasadniającymi twój wybór”.
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Wyd. Literackie, Kraków 2005.
S. Kalembka, Wiosna ludów w Europie, Książka i Wiedza, Warszawa 1991.
J. Kozłowski, Wielkopolska pod zaborem pruskim w latach 1815–1918, Wyd. Poznańskie, Poznań 2006.
Z. Fras, Galicja, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 1999.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Prezentacja multimedialna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.