Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rw8Cxc1paAwPi1
Ćwiczenie 1
Ułóż w porządku chronologicznym wydarzenia z okresu Wiosny Ludów w Wielkim Księstwie Poznańskim. Elementy do uszeregowania: 1. bitwa pod Sokołowem, 2. bitwa pod Miłosławiem, 3. podpisanie ugody w Jarosławcu, 4. obwołanie Ludwika Mierosławskiego wodzem naczelnym, 5. atak oddziałów pruskich na obóz polski w Książu
RIuQbFlMnMm0b1
Ćwiczenie 2
Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Jedną z przyczyn powstania wielkopolskiego było żądanie zwiększenia autonomii Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z problemów w wojsku polskim w czasie powstania wielkopolskiego 1848 r. była rezygnacja lub dezercja części oficerów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ludwik Mierosławski był wodzem naczelnym powstania wielkopolskiego 1848 r. od dnia wybuchu do dnia kapitulacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W zaborze pruskim w roku 1848 polskie aspiracje niepodległościowe ujawniły się wyłącznie w Wielkim Księstwie Poznańskim. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ostatni oddział powstańczy skapitulował pod Żninem 17 maja 1848 r. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z następstw Wiosny Ludów było utworzenie Koła Polskiego w parlamencie pruskim. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 3

Spośród poniższych miast wskaż to, w którym podczas Wiosny Ludów nie doszło do żadnych większych wystąpień.

Rs43wwNf5bYuP
Możliwe odpowiedzi: 1. Warszawa, 2. Poznań, 3. Lwów, 4. Kraków
2
Ćwiczenie 4

Uporządkuj chronologicznie wydarzenia związane z powstaniem krakowskim i Wiosną Ludów w Cesarstwie Austriackim, przypisując im numery – jeśli dane wydarzenia działy się równolegle, przypisz im ten sam numer.

R1Bpi1gm932pd
Tabela składa się z dwóch kolumn: Wydarzenie i Numer. Twoim zadaniem jest uzupełnić wiersze w kolumnie z numerami. Powstanie Krakowskie (Uzupełnij). Kapitulacja Wiednia (Uzupełnij). Rozwiązanie Sejmu Ustawodawczego (Uzupełnij). Rabacja galicyjska (Uzupełnij). Abdykacja cesarza Ferdynanda (Uzupełnij). Kapitulacja Lwowa (Uzupełnij). Upadek powstania węgierskiego (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się poniższym ilustracjom i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się opisami poniższych ilustracji i wykonaj polecenie.

RNSyeJ2eHwzX4
Ukazany na ilustracji 1 Orzeł Biały został użyty jako symbol powstańców podczas zrywu krakowskiego 1846 r. Jakie dostrzegasz różnice między tym przedstawieniem a orłem widniejącym w herbie z czasów króla Stanisława Augusta na ilustracji 2? O czym świadczą te różnice? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Powstanie 1846 r. miało być zrywem ogólnonarodowym: obejmować wszystkie zabory i zaangażować wszystkie warstwy społeczne. Plany te nie powiodły się i stało się ono jednym z najmniej znaczących w historii Polski powstań. Wymień wszystkie możliwe przyczyny porażki spiskowców.

R12rRG9WmQxEb
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Rozstrzygnij, czy treść obrazu wskazuje na udział w walce kosynierów. Uzasadnij odpowiedź.

RkM4sImxFPoak
Bitwa pod Miłosławiem w 1848 r. na obrazie Juliusza Kossaka.
Źródło: 1868, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1InLuFoYJ6qG
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RU24hrf3Q4bne
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 8

Na poniższej akwareli malarz przedstawił scenę z jednej z drobnych potyczek z czasów powstań 1846–1848. Polacy z jakiego regionu są tu przedstawieni i z kim walczą? Jakie elementy stroju i wyposażenia świadczą o ich pochodzeniu? Odpowiedz na pytania z odpowiednimi numerami na obrazie.

R1BGV6TZLRqii
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Us8aQs9C3cp
1. Jak nazywa się taka czapka? (Uzupełnij) 2. W jakim regionie nosi się charakterystyczne ozdoby z pawich piór? (Uzupełnij) 3. Jakie charakterystyczne dla Polaków rodzaje broni są tu przedstawione? (Uzupełnij) 4. Jakiego państwa żołnierze walczą tu z Polakami? (Uzupełnij) Polacy z jakiego regionu są tu przedstawieni? (Uzupełnij).
RbSI49igIuYq8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Podczas powstania wielkopolskiego 1848 r. wśród Polaków pojawiły się dwie postawy: jedni chcieli walczyć zbrojnie, drudzy próbowali pertraktować z władzami pruskimi. Spróbuj się wczuć w jedną z tych postaw i napisz krótką ulotkę przekonującą do twoich racji. Opatrz ją chwytliwym hasłem i kilkoma argumentami uzasadniającymi twój wybór.

Rz1a5mO0HPIYh
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 10

Poniższy obraz Jana Lewickiego przedstawia chłopów zwożących władzom austriackim głowy zamordowanych szlachciców. Chłopów za morderstwa nie karano, a nawet im za nie płacono. Przyjrzyj się obrazowi, a następnie zapoznaj się z tekstem Haliny Iwanowskiej i wskaż czynniki, które spowodowały, że chłopom łatwiej było stanąć do walki przeciw szlachcie niż przeciw zaborcy.

R1INhXTtMzJEI
Jan Lewicki, Rzeź Galicyjska, przed 1871 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Halina Iwanowska Rzeź galicyjska

Dziś na rynku w Tarnowie, u zbiegu ulic Wałowej i Krakowskiej, stoi budynek, przed którym w lutym 1846 rozegrały się straszne sceny. To tutaj urzędował starosta tarnowski, Joseph Breinl, to tutaj chłopi zwozili ciała rannych i pomordowanych panów, by odebrać za to od Austriaków nagrodę pieniężną. Świadkowie wydarzeń opowiadali, że ulice te spływały krwią. Jak doszło do tych „krwawych zapustów” w galicyjskich wsiach?

Kronika nędzy
Pod zaborem austriackim na terenie byłej Galicji, według ówczesnych kronik, rocznie z głodu umierało aż 50 tysięcy osób! Średnia długość życia kobiet wynosiła tylko 28,5 lat, mężczyzn 27. Powszechny był analfabetyzm. W zimie dzieci nie chodziły do szkoły z po prostu braku butów, a w lecie z powodu pracy „na pańskim”. „Na pańskie” wychodziły do pracy całe rodziny, jedynie za całodzienne wyżywienie.
Wyniszczająca pańszczyzna, wysokie podatki, prymitywny sposób uprawy roli, przeludnienie, powszechny analfabetyzm i ciemnota – tak wyglądała galicyjska wieś w wieku XIX.
Nienawiść, która ujawniła się w zapusty 1846 roku, narastała przez dziesiątki lat bezwzględnego wyzysku, a co gorsza – krzywdy, o którą chłopi nie mogli się nigdzie upomnieć.

Kronika winy
Ks. Antoni Rusinowski, proboszcz w Siedliskach, w 1905 roku spisał wspomnienia chłopów pamiętających jeszcze tamte czasy. Oto relacja jednego z jego rozmówców, Andrzeja Szydłowskiego: „Panowie wtedy byli źli aż strach, męczyli ludzi niewinnych” – tak ten chłop wspomina lata poprzedzające rzeź galicyjską. Opowiada między innymi o zakutym w piwnicy parobku, który dzień i noc stał w lodowatej wodzie za to, że nie przyszedł na czas z mąką z Pilzna. Przed śmiercią otrzymał jednak od miejscowego księdza ostatnie namaszczenie. Inny parobek poniósł śmierć za to, że pojawił się w pokoju państwa w nieodpowiednim stroju. Został przywiązany do drzewa i spalono go żywcem. […]
Wieś była zdana tylko na siebie, nie było do kogo pójść, poskarżyć się, do kogo odwołać. Chłopi nazywani byli pogardliwie „chamami” i traktowani odpowiednio do takiego określenia.

A Źródło: Halina Iwanowska, Rzeź galicyjska, „Polonika” nr 169, luty 2009, tekst dostępny online: polonika.at.
RlgIRNRDP8Jtm
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Poniżej znajduje się fragment wielkopolskiej publikacji z okresu międzywojnia na temat powstania wielkopolskiego z 1848 r. Autor na wstępie opisuje przyczyny wybuchu powstania i postępowanie władz pruskich wobec groźby walk z Polakami. Napisz własną wersję wstępu do książki o powstaniu wielkopolskim. Użyj w swojej rozprawce przynajmniej części z tych terminów: kongres wiedeński, Święte Przymierze, rządy autorytarne, konserwatyzm, liberalizm, przemiany społeczne.

R1LpMwUBiF5sw
Źródło: Julian Stasiewski, Rok 1848. Na chwałę Ojczyzny: w 75-letnią rocznicę powstania, Września 1925, dostępny w internecie: wbc.poznan.pl.
RR9YP5xYF4Tyu
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).