Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Powstanie warszawskie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny wybuchu powstania warszawskiego;
analizuje, dlaczego ten zryw zbrojny w okupowanej stolicy zakończył się klęską;
wyjaśnia skutki upadku powstania dla mieszkańców Warszawy i powstańców, ale również dla przyszłości państwa polskiego;
analizuje oceny powstania prezentowane przez historyków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Powstanie warszawskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i nagraniem filmowym w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz filmu, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Dwóch uczniów (ochotników) ma za zadanie przygotować krótką prezentację z relacjami uczestników powstania warszawskiego - zarówno powstanców, jak i mieszkańców Warszawy, którzy nie brali udziału w walkach. Nauczyciel może podpowiedzieć im, gdzie znajdą źródła do swojej pracy.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
W kolejnym kroku swoją pracę prezentują uczniowie, którzy opracowali wspomnienia powstańców i mieszkańców Warszawy z czasów powstania.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wskaż dzielnice, których w ogóle nie udało się zdobyć powstańcom” oraz polecenie nr 3: „Wskaż dzielnice, które utrzymały się najdłużej”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.
Faza podsumowująca:
Prowadzący, nawiązując do obejrzanego przez uczniów filmu i wiedzy uczniów, poleca, aby przedstawili oni bilans powstania warszawskiego, a także wyjaśnili, dlaczego w czasie powstania doszło do tak dużych strat ludnościowych oraz zniszczeń materialnych. Zadaje im pytanie: Jak oceniacie powstanie warszawskie? Czy uważacie, że decyzja o jego wybuchu była słuszna? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, mogą krótko dyskutować.
Na zakończenie prowadzący omawia słownie pracę uczniów podczas zajęć, ocenia również zaprezentowane przez nich prace.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jan M. Ciechanowski, Powstanie Warszawskie, Pułtusk‑Warszawa 2009.
W. Bartoszewski, Pisma wybrane tom 1 1942‑1957, oprac. Andrzej Krzysztof Kunert, Kraków 2007.
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 2010.
J. Nowak‑Jeziorański, Kurier z Warszawy, Kraków 2019.
Strona internetowa Stowarzyszenia Pamięci Powstania Warszawskiego 1944 (www.sppw1944.org)
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i wykorzystać zawarte tam informacje w swojej prezentacji. Mogą również podczas fazy realizacyjnej pracować z mapą interaktywną indywidualnie albo w parach.