Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Powstanie warszawskie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń:
8) charakteryzuje powstanie warszawskie (uwarunkowania polityczne, przebieg walk, następstwa powstania, postawę aliantów i Związku Sowieckiego);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
7) przywołuje różne oceny historyków na temat powstania warszawskiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przyczyny wybuchu powstania warszawskiego;

  • analizuje, dlaczego ten zryw zbrojny w okupowanej stolicy zakończył się klęską;

  • wyjaśnia skutki upadku powstania dla mieszkańców Warszawy i powstańców, ale również dla przyszłości państwa polskiego;

  • analizuje oceny powstania prezentowane przez historyków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Powstanie warszawskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i nagraniem filmowym w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz filmu, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.

  3. Dwóch uczniów (ochotników) ma za zadanie przygotować krótką prezentację z relacjami uczestników powstania warszawskiego - zarówno powstanców, jak i mieszkańców Warszawy, którzy nie brali udziału w walkach. Nauczyciel może podpowiedzieć im, gdzie znajdą źródła do swojej pracy.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia planowany przebieg zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. W kolejnym kroku swoją pracę prezentują uczniowie, którzy opracowali wspomnienia powstańców i mieszkańców Warszawy z czasów powstania.

  3. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wskaż dzielnice, których w ogóle nie udało się zdobyć powstańcom” oraz polecenie nr 3: „Wskaż dzielnice, które utrzymały się najdłużej”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący, nawiązując do obejrzanego przez uczniów filmu i wiedzy uczniów, poleca, aby przedstawili oni bilans powstania warszawskiego, a także wyjaśnili, dlaczego w czasie powstania doszło do tak dużych strat ludnościowych oraz zniszczeń materialnych. Zadaje im pytanie: Jak oceniacie powstanie warszawskie? Czy uważacie, że decyzja o jego wybuchu była słuszna? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, mogą krótko dyskutować.

  2. Na zakończenie prowadzący omawia słownie pracę uczniów podczas zajęć, ocenia również zaprezentowane przez nich prace.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Jan M. Ciechanowski, Powstanie Warszawskie, Pułtusk‑Warszawa 2009.

W. Bartoszewski, Pisma wybrane tom 1 1942‑1957, oprac. Andrzej Krzysztof Kunert, Kraków 2007.

N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 2010.

J. Nowak‑Jeziorański, Kurier z Warszawy, Kraków 2019.

Strona internetowa Stowarzyszenia Pamięci Powstania Warszawskiego 1944 (www.sppw1944.org)

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i wykorzystać zawarte tam informacje w swojej prezentacji. Mogą również podczas fazy realizacyjnej pracować z mapą interaktywną indywidualnie albo w parach.