Dla nauczyciela
Autor: Anna Rybak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podstawowe metody dowodzenia twierdzeń – dowód nie wprost
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dobiera odpowiedni rodzaj dowodu do uzasadnienia danego twierdzenia;
analizuje i uzupełnia dowody twierdzeń matematycznych ;
dowodzi twierdzenia metodą nie wprost.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem matematycznym
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują, czego dowiedzieli się na temat dowodzenia twierdzeń metodą nie wprost w ramach pracy domowej z poprzedniej lekcji. Zgłaszają, co jest dla nich niejasne.
Uczniowie wspólnie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”: przypominają prawo kontrapozycji i w drodze dyskusji analizują przykłady.
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych (czyli wykonują Polecenie 1), następnie indywidualnie wykonują Polecenie 2.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. W drodze dyskusji omawiają swoje wyniki i razem z nauczycielem wyjaśniają trudności.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 4 i w drodze dyskusji omawiają swoje propozycje ustawienia w kolejności zapisów dowodu.
Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 5, czyli ustnie proponują sposób dowodzenia twierdzenia z geometrii, następnie ćwiczenie 6.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 7 i dyskutują nad jego rozwiązaniem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co było w lekcji trudne? Co było w lekcji interesujące? Co chcielibyście zmienić, gdyby lekcja miała być przeprowadzona jeszcze raz? Jeszcze raz krótko odnosi się do elementów wskazanych jako trudne, komentuje propozycje zmian w lekcji.
Uczniowie krótko podsumowują swoje osiągnięcia, rozwijając zdanie: Na dzisiejszych zajęciach ważne dla mnie było ...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 3, 8, 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenia i ich rodzajeTwierdzenia i ich rodzaje
Zbiór liczb niewymiernych. Działania w zbiorze liczb niewymiernychZbiór liczb niewymiernych. Działania w zbiorze liczb niewymiernych
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być też wykorzystane do uczenia się uczniów w parach nawzajem. Po obejrzeniu galerii zdjęć interaktywnych Polecenie 2 uczniowie wykonują w parze, gdzie jedna osoba pełni rolę osoby podającej początek zapisu, a druga pełni rolę osoby uzupełniającej zapis. Uczniowie mogą też dowodzić w ten sposób wybrane przez siebie twierdzenia, nie tylko te wskazane w poleceniach.
Podczas formułowania dowodów uczniowie mają dobrą okazję, aby ćwiczyć prawidłowe posługiwanie się językiem matematycznym. Należy zwrócić uwagę na precyzję sformułowań i prawidłowe używanie pojęć matematycznych. Należy też zwrócić uwagę na prawidłowe formułowanie zaprzeczeń tezy i założenia, zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z nierównościami.
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać na zajęciach poświęconych dowodzeniu twierdzeń z teorii liczb rzeczywistych.