Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej – pojęcie geometryczne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję liczb przeciwnych
formułuje definicję geometryczną wartości bezwzględnej
zaznaczana osi liczbowej przedziały określane za pomocą wartości bezwzględnej liczby
zapisuje za pomocą wartości bezwzględnej, przedziały przedstawione na osi liczbowej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
metoda plakatu
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące osi liczbowej i przedziałów liczbowych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich przygotowuje plakat na wskazany temat.
Plakat I
Liczby przeciwne.
Plakat II
Wartość bezwzględna liczby, jako odległość tej liczby od zera na osi liczbowej.
Plakat III
Zaznaczanie na osi zbiorów określonych za pomocą równań i nierówności postaci , , .Każda grupa ma 5 minut na przygotowanie prezentacji swojego zagadnienia.
Uczniowie zapoznają się z infografiką, wspólnie z nauczycielem omawiają przedstawione tam przykłady, wyjaśniają wątpliwości.
Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod infografiką.
Nauczyciel dzieli ponownie uczniów na grupy. Rozwiązują oni zadania zawarte w infografice. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 8.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli zrobić na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Własności wartości bezwględnejWłasności wartości bezwględnej
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z infografiką i przykładami jako praca własna przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.
Nauczyciel może też wyznaczyć grupy, które na podstawie infografiki przygotują odpowiednie plakaty w domu przed lekcją.