Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej – pojęcie geometryczne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x-2<3, x+34.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje definicję liczb przeciwnych

  • formułuje definicję geometryczną wartości bezwzględnej

  • zaznaczana osi liczbowej przedziały określane za pomocą wartości bezwzględnej liczby

  • zapisuje za pomocą wartości bezwzględnej, przedziały przedstawione na osi liczbowej

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • metoda plakatu

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące osi liczbowej i przedziałów liczbowych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich przygotowuje plakat na wskazany temat.
    Plakat I
    Liczby przeciwne.
    Plakat II
    Wartość bezwzględna liczby, jako odległość tej liczby od zera na osi liczbowej.
    Plakat III
    Zaznaczanie na osi zbiorów określonych za pomocą równań i nierówności postaci x=5, x<3, x4.

  3. Każda grupa ma 5 minut na przygotowanie prezentacji swojego zagadnienia.

  4. Uczniowie zapoznają się z infografiką, wspólnie z nauczycielem omawiają przedstawione tam przykłady, wyjaśniają wątpliwości.

  5. Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod infografiką.

  6. Nauczyciel dzieli ponownie uczniów na grupy. Rozwiązują oni zadania zawarte w infografice. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 8.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli zrobić na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wartość bezwzględna - definicjaDAizuKfKyWartość bezwzględna - definicja
Wartość bezwzględna liczbyD1EKjlA30Wartość bezwzględna liczby
Własności wartości bezwględnejDjFx1se8uWłasności wartości bezwględnej

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z infografiką i przykładami jako praca własna przed lekcją lub po niej, jako podsumowanie.

Nauczyciel może też wyznaczyć grupy, które na podstawie infografiki przygotują odpowiednie plakaty w domu przed lekcją.