Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Własności wielokątów foremnych.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje i poprawnie nazywa -kąty foremne
stosuje podstawowe konstrukcje geometryczne do rozwiązywania problemów
odkrywa algorytm konstrukcji wielokątów foremnych o podwojonej liczbie boków na podstawie danego -kąta foremnego
rozpoznaje liczby Fermata i bada, czy dane liczba jest liczbą Fermata
bada, czy dany -kąt foremny można skonstruować za pomocą cyrkla i linijki
wyznacza liczbę wielokątów foremnych gwiaździstych
wykreśla wielokąty foremne gwiaździste
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm.
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy zajęć:
praca indywidualna;
gra dydaktyczna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym – wówczas w grze uczestniczy cała klasa.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przywołanie postaci jakiejkolwiek postaci znanego polskiego matematyka (dobrze by było, gdyby miał przygotowaną informacje np. o Banachu (najczęściej występujące pojęcie w pracach matematycznych na całym współczesnym świecie, to przestrzenie Banacha), Ulamie (projekt Manhattan, związany z budową amerykańskiej bomby atomowej)...).
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym są konstrukcje klasyczne w geometrii i jakie znają kryterium konstruowalności wielokątów foremnych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przywołuje postać Jana Brożka i krótko opisuje jego zasługi dla matematyki. Rysuje na tablicy pięciokąt foremny i prosi by któryś z uczniów narysował pentagram. Następnie wprowadza pojęcie wielokąta foremnego gwiaździstego.
Uczniowie, pracując w parach, grają w załączona grę edukacyjną: Własności wielokątów foremnych i wykonują polecenia dołączone do multimedium. Jeśli któryś z graczy trafił na ostatnie zadanie, to nauczyciel w tym momencie wprowadza kryterium dotyczące liczby różnych wielokątów gwiaździstych.
Nauczyciel w rozmowie z całą klasą omawia kryterium dotyczące liczby wielokątów gwiaździstych oraz metodę Jana Brożka prowadzącą do sposobu konstrukcji. Rysuje na tablicy ośmiokąt foremny i prosi, by podać ile jest różnych ośmiokątów foremnych gwiaździstych. Następnie prosi chętnego ucznia o skonstruowanie tych wielokątów. Nauczyciel tak steruje dyskusją, by uczniowie zauważyli, że nie każdy rozkład na składniki prowadzi do konstrukcji wielokąta gwiaździstego i by dostrzegli związek z istnieniem wspólnych dzielników odpowiednich liczb.
Nauczyciel prosi o przypomnienie kryterium Gaussa konstruowalności wielokątów foremnych oraz o podanie uzasadnienia, że da się skonstruować kąt foremny. Następnie podaje twierdzenie o konstrukcji wielokąta, którego liczba boków jest iloczynem liczb względnie pierwszych i zachęca uczniów do jego udowodnienia.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wielokąty foremneWielokąty foremne
Wskazówki metodyczne:
Grę edukacyjną można użyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.