Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Alma Mater Cracoviensis
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ustala, dlaczego Akademia Krakowska jest znana jako Uniwersytet Jagielloński;
porównuje studiowanie w średniowiecznej Polsce ze studiowaniem współcześnie;
wyjaśnia, dlaczego o Uniwersytecie Jagiellońskim mówi się, że stał się „nauk przemożną perłą”;
rozszyfrowuje symbole używane w związku z Akademią Krakowską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć oraz ustala kryteria sukcesu.
Następnie inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Może zadać uczniom pytania: czy wiedzą, co oznacza sformułowanie „Alma Mater Cracoviensis”? Z czym kojarzy im się Akademia Krakowska? A z czym Uniwersytet Jagielloński? Zapowiada, że w toku lekcji poszerzą swoją wiedzę o tym, jak wyglądało studiowanie na polskiej uczelni w późnym średniowieczu i na początku odrodzenia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery lub osiem grup, każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 i 5 – „Niechaj otworzy się orzeźwiające źródło”;
grupa 2 i 6 – Od upadku do rozkwitu;
grupa 3 i 7 – „Nauk przemożnych perła”;
grupa 4 i 8 – „Znajomość przeszłości […] równa się cnocie”.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracować z multimedium i analizować przebieg nauki na krakowskiej uczelni. Wybrana osoba czyta polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”: „Porównaj studiowanie dziś i w średniowieczu. Wskaż podstawowe różnice i podobieństwa. Zwróć uwagę na to, czy uniwersytet średniowieczny obejmował – tak jak dzisiejszy – kształcenie na szczeblu wyższym? Kto mógł studiować, jak wyglądało życie studentów, jakie przedmioty wykładano i w jaki sposób?”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) pary prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedź, udziela także uczniom informacji zwrotnej.
Podsumowaniem tej części zajęć może być opracowanie przez uczniów dwóch map myśli z głównymi hasłami „Uniwersytet w średniowieczu” oraz „Uniwersytet współczesny”. Poszczególne boczne zagadnienia mogą dotyczyć np. studentów (kto może studiować), kadry nauczycielskiej, wykładanych przedmiotów, sposobu organizacji zajęć itp.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1–5 z sekcji „Sprawdź się” (analizują teksty i ilustracje związane z rolą Akademii Krakowskiej i Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz literaturą w późnym średniowieczu). Następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel poleca uczniom wykonać w parach ćwiczenie 6. Jedna z par (wskazana lub wylosowana) przedstawia swoje rozwiązanie. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”: „Wyobraź sobie, że jesteś jednym ze studentów, który w 1409 r. przybył do Krakowa, by podjąć naukę. Piszesz list do rodziny mieszkającej w okolicach Przemyśla o tym, jakie masz wrażenia z pierwszych dni nauki i pobytu w Krakowie”.
Materiały pomocnicze:
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
J. Ptaśnik, Obrazki z życia żaków krakowskich, nakł. Towarzystwa Miłośników Historyi i Zabytków Krakowa, Kraków 1900.
T. Michałowska, Średniowiecze, PWN, Warszawa 1999.
S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.