Sprawdź się
Wyjaśnij, dlaczego ufundowana przez Kazimierza Wielkiego instytucja jest znana pod nazwą Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Przeanalizuj portret królowej Jadwigi znajdujący się w Sali Senackiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Określ, w jaki sposób jego autor podkreślił związki władczyni z krakowską uczelnią i zaznaczył rolę królowej w odnowieniu uczelni.
Przeanalizuj poniższe fragmenty i określ, do jakiego rodzaju twórczości literackiej należą.
W poniedziałek nazajutrz po św. Małgorzacie, 14 lipca, chociaż król polski postanowił przesunąć obóz wojska, pozostał jednak przez ten dzień na tym samym postoju z tego jedynie względu, żeby zebrać resztki rzeczy i żywności ukryte w piwnicach i podziemnych schowkach miasta Dąbrówna i wydać decyzje co do jeńców wziętych do niewoli w Dąbrównie. Zatrzymawszy zatem mnichów krzyżackich oraz miejscową szlachtę i ludność, wypuścił z niewoli wszystkich mieszkańców miasta, lud i chłopów, również wszystkie kobiety i dziewczęta, i wszystkie niewiasty wszelkiego stanu. Zapewnia im nadto starannie bezpieczeństwo, aby ktoś z jego wojska nie wyrządził krzywdy uwolnionym mężczyznom i kobietom, by ich nie zbezcześcił lub na nich nie napadł. Gdy dzień się miał już ku zachodowi, rozkazał zapowiedzieć pochód w dniu następnym, udać się do namiotów i wzmocnić ciała, aby jutro przed świtem były zręczniejsze do wykonania tego, co król polecił ogłosić. A następna noc upłynęła w obozie królewskim spokojnie. Zupełnie inaczej wyglądała ona w wojsku krzyżackim. Silny bowiem wiatr bijąc we wszystkie namioty powywracał je i (Krzyżacy) spędzili noc częściowo bezsennie, O wojnie sprawiedliwej
[…] Należy wiedzieć, że wymaga się pięciu rzeczy na to, aby wojna była sprawiedliwa, […] mianowicie (warunki te nazywane są) osoba, przedmiot, przyczyna, duch i upoważnienie. Osoba, mianowicie nadająca się do walczenia, to jest świecka, której wolno przelewać krew, bo duchownemu nie wolno, chyba w wypadku nieuniknionej konieczności.
Przedmiot, mianowicie aby szło o odzyskanie wolności albo o dobro ojczyzny.
Przyczyna, mianowicie jeżeli się walczy z konieczności, aby przez walkę osiągnąć pokój.
Duch, aby to nie było z nienawiści albo zemsty lub chciwości, lecz dla poprawienia i dla miłości, sprawiedliwości i posłuszeństwa gdyż wojować nie jest grzechem, ale grzechem jest wojować dla łupu.
Upoważnienie, mianowicie aby to było z upoważnienia Kościoła, gdy się walczy za wiarę, albo z upoważnienia monarchy., Biorę ty słowka Panny Naczystszej Maryjej, ktore mowi k nam, rzekąc: „Poczęłam się w żywocie matki mojej”. Ty słowka dziś biorę przed się na cześć i chwałę jej naczystszemu poczęciu. Oto założone słowka: „Poczęłam się”.
O […] namilejsza Panno, daj nam zrozumieć o twym chwalebnem i najczystszem poczęciu! Ktoremu poczęciu chwale święci się dziwują i doktorowie rozmaicie wypisują o twem, Panno, poczęciu; wszakoż uznawali się być niedostatecznymi ku wypisaniu o twym czystem poczęciu. O, a coż ja rzekę, grzeszny twoj kaznodzieja, ktory wymowić nie umiem i rozmyślając ustawam o twym przenajczystszym poczęciu! O, gdyżci doktorowie wyznawają się być niedostateczny ku wypisaniu o twym poczęciu, a tedy ja muszę milczeć głupi. A wszakoż z świętym Biernatem mowię ku Twej Świętej Miłości, aczkolim niewymowny, a wżdy milczeć nie chcę o twym naświętszym i naczystszy[m] poczęciu, wziąwszy odpuszczenie i twoje, Panno, przeżegnanie, chcę, głupi, mowić i pisać o twym najniewinniejszym i najosobniejszem i chwalebnym poczęciu. Bo czego rozum moj nie dosięże, to łaska twoja niechać napełni, bowiem bychci anjelską mowę miał i wszytki pisma przeczetł, przez twej łaski nic mi to nie jest; ale łasce twej zalecając się, biorę słowka twe na początku założone, ktore mowisz k nam: „Poczęłam się w żywocie matki mojej”.
O najchwalebniejsza Panno, nasczęśniejsze twoje poczęcie, ktore zasłużyło przywieść nam Odkupiciela świata, jako dziś wiesioło Kościoł śpiewa, rzekąc tymi słowy: „Poczęcie twoje, Rodzicielko Boża, przyniosło i objawiło wesele wszemu światu, i się z ciebie narodził Krystus, Bog nasz”. Mowi święty Anzelmus: „O jakoż chwalebne twoje poczęcie, miła Panno, ktore nam przywiodło wesele […]”., Gospodnie, da mi1 to wiedzieć,
Bych2 mogł o tem cso3 powiedzieć,
O chlebowem stole4.
Zgarnie na się wszytko pole5,
Cso w stodole i w tobole,
Csole się na niwie zwięże6,
To wszytko na stole lęże7.
Przetoć stoł wieliki świeboda8:
Staje na nim piwo i woda,
I k temu mięso i chleb,
I wiele jinych potrzeb,
Podług dostatka tego,
Ktole9 może dostać czego.
wyjaśnienie słów:
1 Gospodnie, da mi – Panie, daj mi, pozwól (apostrofa skierowana do Boga).
2 Bych – bym.
3 cso – co.
4 O chlebowem stole – o stole biesiadnym.
5 pole – tu: płody z pola.
6 Csole się na niwie zwięże – co tylko się w polu urodzi.
7 lęże – legnie, znajdzie się.
8 wieliki świeboda – hojny, szczodry pan.
9 Ktole – ktokolwiek, powieść historyczna, pieśń religijna, dramat
Fragment | Rodzaj twórczości |
---|---|
W poniedziałek nazajutrz po św. Małgorzacie, 14 lipca, chociaż król polski postanowił przesunąć obóz wojska, pozostał jednak przez ten dzień na tym samym postoju z tego jedynie względu, żeby zebrać resztki rzeczy i żywności ukryte w piwnicach i podziemnych schowkach miasta Dąbrówna i wydać decyzje co do jeńców wziętych do niewoli w Dąbrównie. Zatrzymawszy zatem mnichów krzyżackich oraz miejscową szlachtę i ludność, wypuścił z niewoli wszystkich mieszkańców miasta, lud i chłopów, również wszystkie kobiety i dziewczęta, i wszystkie niewiasty wszelkiego stanu. Zapewnia im nadto starannie bezpieczeństwo, aby ktoś z jego wojska nie wyrządził krzywdy uwolnionym mężczyznom i kobietom, by ich nie zbezcześcił lub na nich nie napadł. Gdy dzień się miał już ku zachodowi, rozkazał zapowiedzieć pochód w dniu następnym, udać się do namiotów i wzmocnić ciała, aby jutro przed świtem były zręczniejsze do wykonania tego, co król polecił ogłosić. A następna noc upłynęła w obozie królewskim spokojnie. Zupełnie inaczej wyglądała ona w wojsku krzyżackim. Silny bowiem wiatr bijąc we wszystkie namioty powywracał je i (Krzyżacy) spędzili noc częściowo bezsennie | |
O wojnie sprawiedliwej […] Należy wiedzieć, że wymaga się pięciu rzeczy na to, aby wojna była sprawiedliwa, […] mianowicie (warunki te nazywane są) osoba, przedmiot, przyczyna, duch i upoważnienie. Osoba, mianowicie nadająca się do walczenia, to jest świecka, której wolno przelewać krew, bo duchownemu nie wolno, chyba w wypadku nieuniknionej konieczności. Przedmiot, mianowicie aby szło o odzyskanie wolności albo o dobro ojczyzny. Przyczyna, mianowicie jeżeli się walczy z konieczności, aby przez walkę osiągnąć pokój. Duch, aby to nie było z nienawiści albo zemsty lub chciwości, lecz dla poprawienia i dla miłości, sprawiedliwości i posłuszeństwa gdyż wojować nie jest grzechem, ale grzechem jest wojować dla łupu. Upoważnienie, mianowicie aby to było z upoważnienia Kościoła, gdy się walczy za wiarę, albo z upoważnienia monarchy. |
|
Biorę ty słowka Panny Naczystszej Maryjej, ktore mowi k nam, rzekąc: „Poczęłam się w żywocie matki mojej”. Ty słowka dziś biorę przed się na cześć i chwałę jej naczystszemu poczęciu. Oto założone słowka: „Poczęłam się”. O […] namilejsza Panno, daj nam zrozumieć o twym chwalebnem i najczystszem poczęciu! Ktoremu poczęciu chwale święci się dziwują i doktorowie rozmaicie wypisują o twem, Panno, poczęciu; wszakoż uznawali się być niedostatecznymi ku wypisaniu o twym czystem poczęciu. O, a coż ja rzekę, grzeszny twoj kaznodzieja, ktory wymowić nie umiem i rozmyślając ustawam o twym przenajczystszym poczęciu! O, gdyżci doktorowie wyznawają się być niedostateczny ku wypisaniu o twym poczęciu, a tedy ja muszę milczeć głupi. A wszakoż z świętym Biernatem mowię ku Twej Świętej Miłości, aczkolim niewymowny, a wżdy milczeć nie chcę o twym naświętszym i naczystszy[m] poczęciu, wziąwszy odpuszczenie i twoje, Panno, przeżegnanie, chcę, głupi, mowić i pisać o twym najniewinniejszym i najosobniejszem i chwalebnym poczęciu. Bo czego rozum moj nie dosięże, to łaska twoja niechać napełni, bowiem bychci anjelską mowę miał i wszytki pisma przeczetł, przez twej łaski nic mi to nie jest; ale łasce twej zalecając się, biorę słowka twe na początku założone, ktore mowisz k nam: „Poczęłam się w żywocie matki mojej”. O najchwalebniejsza Panno, nasczęśniejsze twoje poczęcie, ktore zasłużyło przywieść nam Odkupiciela świata, jako dziś wiesioło Kościoł śpiewa, rzekąc tymi słowy: „Poczęcie twoje, Rodzicielko Boża, przyniosło i objawiło wesele wszemu światu, i się z ciebie narodził Krystus, Bog nasz”. Mowi święty Anzelmus: „O jakoż chwalebne twoje poczęcie, miła Panno, ktore nam przywiodło wesele […]”. |
|
Gospodnie, da mi1 to wiedzieć, Bych2 mogł o tem cso3 powiedzieć, O chlebowem stole4. Zgarnie na się wszytko pole5, Cso w stodole i w tobole, Csole się na niwie zwięże6, To wszytko na stole lęże7. Przetoć stoł wieliki świeboda8: Staje na nim piwo i woda, I k temu mięso i chleb, I wiele jinych potrzeb, Podług dostatka tego, Ktole9 może dostać czego. wyjaśnienie słów: 1 Gospodnie, da mi – Panie, daj mi, pozwól (apostrofa skierowana do Boga). 2 Bych – bym. 3 cso – co. 4 O chlebowem stole – o stole biesiadnym. 5 pole – tu: płody z pola. 6 Csole się na niwie zwięże – co tylko się w polu urodzi. 7 lęże – legnie, znajdzie się. 8 wieliki świeboda – hojny, szczodry pan. 9 Ktole – ktokolwiek |
Zapoznaj się z dokumentem i podaj, kto jest jego wystawcą. Uzasadnij odpowiedź.
Nie wątpiąc, że to poddanym rzeczonego Królestwa i ziem naszych zbawienny pożytek przyniesie, za zgodą, wolą, wiedzą i zezwoleniem najświętszego w Chrystusie pana naszego, pana Bonifacego z Bożej opatrzności papieża IX, najświętszego rzymskiego i powszechnego Kościoła najwyższego biskupa, łaskawie zatwierdzającego ją wydaniem bull swoich, postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie miejsce, na którym by Studium Powszechne w każdym dozwolonym wydziale kwitnęło, mianowicie teologii, to jest w Piśmie Świętym, w prawie kanonicznym i rzymskim, w fizyce, sztukach wyzwolonych wyznaczyć, obrać, ustanowić, określić, urządzić i założyć, a mocą niniejszego przywileju utrwalamy je na wieczne czasy
Zapoznaj się z fragmentami wywiadu przeprowadzonego z prof. Krzysztofem Stopką, dyrektorem Muzeum Uniwersytetu Collegium Maius, i ułóż je w odpowiedniej kolejności. Wskaż fragment, który nie tworzy z pozostałymi logicznej całości (umieść go na końcu), i uzasadnij swój wybór.
Przeanalizuj dwa fragmenty dotyczące fundacji krakowskiej akademii, jeden stanowi fragment wystawiony przez Kazimierza Wielkiego, drugi przez Władysława Jagiełłę.
Tekst A
Przeto My Kazimierz […] postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie, wyznaczyć, obrać, ustanowić i urządzić miejsce, na którym by szkoła powszechna w każdym dowolnym wydziale kwitnęła, a dla przyszłości na wieczne czasy tym pismem jej istnienie zapewnić chcemy. Niechże więc tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydawała męże dojrzałością rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach biegłe, niechaj otworzy się orzeźwiające źródło, a z jego pełności niech czerpią wszyscy naukami napoić się pragnący. Do tego miasta Krakowa niech zjeżdżają się swobodnie i bezpiecznie wszyscy mieszkańcy, nie tylko królestwa naszego i krajów przyległych, ale i inni, z różnych części świata, którzy pragną nabyć tę przesławną perłę wiedzy.
Tekst B
Przedsięwzięcia nasze kierujemy (ku temu), aby mieszkańców i poddanych naszych litewskich […] na synów światła nawrócić, z pomocą i współdziałaniem tych, których umysły mądrości i nauki pełnia ozdobiła […].
Słodkim dźwiękiem brzmiała w uszach naszych pamięć tych pobożnych monarchów, którzy w krajach swoich nauk zakładali siedliska […]. Widzimy bowiem, jak Paryż zgromadzeniem uczonych Francję opromienia i szanowną czyni, jak Bolonia i Padwa Włochy wzmacnia i zdobi, jak Praga Czechy oświeca i wynosi.
[…] dostąpiliśmy panowania i Królestwa Polskiego, otrzymaliśmy koronę, abyśmy je blaskiem uczonych osób oświecili, ich naukami jego niedostatki usunęli i z innymi krajami je zrównali […]. Nie wątpiąc, że to poddanym naszego Królestwa [...] zbawienny pożytek przyniesie, za zgodą, wolą, wiedzą i zezwoleniem […] papieża postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie wyznaczyć i urządzić […] miejsce, w którym by szkoła powszechna w każdym dozwolonym wydziale kwitnęła […]. Niech więc tam będzie nauk przemożnych kwitnęła […]. Niech więc tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydawała męże dojrzałością rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach biegłe. Niechaj otworzy się orzeźwiające źródło nauk, z którego pełności niechaj czerpią wszyscy, naukami napoić się pragnący.
Wspomniane w nich motywy fundacji podziel na odpowiednie kategorie.
nawrócenie ludzi, prestiż władzy, rywalizacja z innymi państwami, rozwój państwa, podniesienie poziomu wykształcenia i umiejętności, wyrównanie poziomu wykształcenia między Polakami a Litwinami
Motywy religijne | |
---|---|
Motywy polityczne | |
Motywy naukowe / społeczne |
Przeanalizuj poniższy obraz, a następnie wykonaj polecenia.
Przeanalizuj poniższą pamiątkową monetę i wykonaj polecenia.