Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego ufundowana przez Kazimierza Wielkiego instytucja jest znana pod nazwą Uniwersytetu Jagiellońskiego.

RzSoQoWaxcPCj
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj portret królowej Jadwigi znajdujący się w Sali Senackiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Określ, w jaki sposób jego autor podkreślił związki władczyni z krakowską uczelnią i zaznaczył rolę królowej w odnowieniu uczelni.

R18O3YO9OYkmK
Jadwiga Andegaweńska.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R15iTsJRtaOQs
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R12Sk6DniNac2
(Uzupełnij).
R11uqmsQfMdoc11
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wszystkie cytaty pochodzą ze strony Staropolska.pl.
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z dokumentem i podaj, kto jest jego wystawcą. Uzasadnij odpowiedź.

Nie wątpiąc, że to poddanym rzeczonego Królestwa i ziem naszych zbawienny pożytek przyniesie, za zgodą, wolą, wiedzą i zezwoleniem najświętszego w Chrystusie pana naszego, pana Bonifacego z Bożej opatrzności papieża IX, najświętszego rzymskiego i powszechnego Kościoła najwyższego biskupa, łaskawie zatwierdzającego ją wydaniem bull swoich, postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie miejsce, na którym by Studium Powszechne w każdym dozwolonym wydziale kwitnęło, mianowicie teologii, to jest w Piśmie Świętym, w prawie kanonicznym i rzymskim, w fizyce, sztukach wyzwolonych wyznaczyć, obrać, ustanowić, określić, urządzić i założyć, a mocą niniejszego przywileju utrwalamy je na wieczne czasy

c1 Cytat za: K. Baczkowski, Wielka historia Polski, t. 3, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370–1506), Kraków 1999, s. 81.
RvXxueUnusfOM
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentami wywiadu przeprowadzonego z prof. Krzysztofem Stopką, dyrektorem Muzeum Uniwersytetu Collegium Maius, i ułóż je w odpowiedniej kolejności. Wskaż fragment, który nie tworzy z pozostałymi logicznej całości (umieść go na końcu), i uzasadnij swój wybór.

RHaoPtfSjCKKG
Elementy do uszeregowania: 1. Szkoły w tym czasie przestały być instytucjami kształcącymi wyłącznie duchownych z rodów możnowładczych – edukowały także synów mieszczańskich, aspirujących do godności kościelnych i państwowych. W warunkach rozwoju gospodarczego znajomość pisma była koniecznością, gdyż coraz więcej transakcji i aktów prawnych utrwalano w formie dokumentu. W związku z rozwojem ruchu uniwersyteckiego na zachodzie Europy stare szkoły stale podnosiły poziom nauczania. Obok gramatyki łacińskiej w ich programach znalazły się traktaty logiczne, a także kompendia z zakresu arystotelesowskiej filozofii natury. Szkoły te lepiej przygotowywały kandydatów do stanu duchownego, ale też ułatwiały podjęcie studiów na obcych uniwersytetach. Nowe, rozszerzone programy nauczania wymagały zatrudnienia w szkołach miejskich absolwentów uniwersytetów ze stopniami magistrów, a przynajmniej bakałarzy sztuk wyzwolonych. Miasta potrzebowały także medyków, w związku z częstymi epidemiami., 2. Król zapewnił studentom zwolnienie z opłat drogowych i ceł od przewożonych towarów. Podejmował też zobowiązania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa przejazdu. Zapewne wcześniej w wybranych domach mieszczańskich wyznaczone zostały mieszkania „przyzwoite” – hospicja – dla studentów i innych członków uniwersytetu. Studenci uzyskali w stosunku do nich prawo pierwszeństwa, to znaczy, że wolno je było wynająć innym osobom dopiero wobec braku chętnych. Czynsz z tych mieszkań miał być ustalany przez komisję mieszaną i nie mógł być samowolnie podnoszony, a właściciele zobowiązani zostali do ich remontowania., 3. Długoletnie procesy o beneficja toczyły się przed sądami kościelnymi według prawa kanonicznego. Prawo to wkraczało w rozległe sfery życia świeckich, jak choćby w prawo małżeńskie. Kolonizacja nowych terenów wywoływała często zatargi z duchowieństwem o powinności na rzecz Kościoła. Przed sądy kościelne pozywano często ludzi świeckich, którzy potrzebowali reprezentantów obeznanych z zasadami i procedurami prawa kanonicznego. Prawnicy służyli ponadto Kościołowi nie tylko w administracji i sądownictwie, ale także w duszpasterstwie, udzielając rad spowiednikom. Prawnicy potrzebni byli też w sądownictwie świeckim. Sam król Kazimierz Wielki stwierdzał, że „nic nie znaczą ustawy, jeśli się ich jak najusilniej nie przestrzega”. Wprowadzenie prawa spisanego, zarówno królewskiego – statutów, jak i miejskiego – niemieckiego, wymagało odpowiednich interpretacji prawniczych., 4. W XIV wieku, po przezwyciężeniu rozbicia politycznego, znacznie postąpiła w Polsce urbanizacja, która wszędzie była dźwignią kultury. W związku z tym rozwijała się gospodarka towarowo-pieniężna, powstawały nowe miasta, wsie i parafie, a wraz z nimi gęstniała sieć szkolna. Rozwój ekonomiczny i kulturalny rodził zapotrzebowanie na ludzi wykształconych w różnych dziedzinach życia społecznego. W tym czasie państwo i Kościół rozbudowywały struktury administracyjne i sądowe. W związku z tym istniało duże zapotrzebowanie na prawników, które tylko do pewnego stopnia mogły zaspokoić zagraniczne uniwersytety., 5. Zachęcali go do tego kroku doradcy, duchowni i świeccy, ale także mieszczanie. Powstanie uniwersytetu uruchamiało bowiem koniunkturę gospodarczą, rodziło zapotrzebowanie na mieszkania, żywność, odzież i inne produkty wytwórczości miejskiej. Nie można wykluczyć, że król był także pod wrażeniem rozwoju uniwersytetu w Pradze, który w tym czasie wyrastał na jeden z czołowych ośrodków intelektualnych w Europie, podnosząc prestiż i sławę stolicy Królestwa Czeskiego, a jednocześnie całego cesarstwa. Niewątpliwie uniwersytet miał podnieść prestiż Kazimierza Wielkiego, który stał się monarchą rozległego państwa i arbitrem w sporach między cesarzem a innymi władcami. Jan Długosz pisał, że król chciał „swoje królestwo na wzór innych krajów studium generalnym podnieść i przyozdobić.
R1dUhuBdKgc53
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
Źródło: Wywiad przeprowadzony z prof. Krzysztofem Stopką, artykuł 12 maja 1364 r. król Kazimierz Wielki ogłosił akt fundacyjny Akademii Krakowskiej; dostępny na stronie Niezwykle.com.
311
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj dwa fragmenty dotyczące fundacji krakowskiej akademii, jeden stanowi fragment wystawiony przez Kazimierza Wielkiego, drugi przez Władysława Jagiełłę.

Tekst A

1

Przeto My Kazimierz […] postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie, wyznaczyć, obrać, ustanowić i urządzić miejsce, na którym by szkoła powszechna w każdym dowolnym wydziale kwitnęła, a dla przyszłości na wieczne czasy tym pismem jej istnienie zapewnić chcemy. Niechże więc tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydawała męże dojrzałością rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach biegłe, niechaj otworzy się orzeźwiające źródło, a z jego pełności niech czerpią wszyscy naukami napoić się pragnący. Do tego miasta Krakowa niech zjeżdżają się swobodnie i bezpiecznie wszyscy mieszkańcy, nie tylko królestwa naszego i krajów przyległych, ale i inni, z różnych części świata, którzy pragną nabyć tę przesławną perłę wiedzy.

c2 Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 269.

Tekst B

1

Przedsięwzięcia nasze kierujemy (ku temu), aby mieszkańców i poddanych naszych litewskich […] na synów światła nawrócić, z pomocą i współdziałaniem tych, których umysły mądrości i nauki pełnia ozdobiła […].

Słodkim dźwiękiem brzmiała w uszach naszych pamięć tych pobożnych monarchów, którzy w krajach swoich nauk zakładali siedliska […]. Widzimy bowiem, jak Paryż zgromadzeniem uczonych Francję opromienia i szanowną czyni, jak Bolonia i Padwa Włochy wzmacnia i zdobi, jak Praga Czechy oświeca i wynosi.

[…] dostąpiliśmy panowania i Królestwa Polskiego, otrzymaliśmy koronę, abyśmy je blaskiem uczonych osób oświecili, ich naukami jego niedostatki usunęli i z innymi krajami je zrównali […]. Nie wątpiąc, że to poddanym naszego Królestwa [...] zbawienny pożytek przyniesie, za zgodą, wolą, wiedzą i zezwoleniem […] papieża postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie wyznaczyć i urządzić […] miejsce, w którym by szkoła powszechna w każdym dozwolonym wydziale kwitnęła […]. Niech więc tam będzie nauk przemożnych kwitnęła […]. Niech więc tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydawała męże dojrzałością rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach biegłe. Niechaj otworzy się orzeźwiające źródło nauk, z którego pełności niechaj czerpią wszyscy, naukami napoić się pragnący.

c3 Cytat za: Stanisław Krzyżanowski, Poselstwo Kazimierza Wielkiego do Awinionu, „Rocznik Krakowski”, 1900, R. 4, s. 50.
RmQJz76hAzQhj
Wspomniane w nich motywy fundacji podziel na odpowiednie kategorie: motywy religijne Możliwe odpowiedzi: 1. prestiż władzy, 2. rywalizacja z innymi państwami, 3. rozwój państwa, 4. nawrócenie ludzi, 5. wyrównanie poziomu wykształcenia między Polakami a Litwinami, 6. podniesienie poziomu wykształcenia i umiejętności motywy polityczne/społeczne Możliwe odpowiedzi: 1. prestiż władzy, 2. rywalizacja z innymi państwami, 3. rozwój państwa, 4. nawrócenie ludzi, 5. wyrównanie poziomu wykształcenia między Polakami a Litwinami, 6. podniesienie poziomu wykształcenia i umiejętności motywy naukowe Możliwe odpowiedzi: 1. prestiż władzy, 2. rywalizacja z innymi państwami, 3. rozwój państwa, 4. nawrócenie ludzi, 5. wyrównanie poziomu wykształcenia między Polakami a Litwinami, 6. podniesienie poziomu wykształcenia i umiejętności
R1cRwZmGW5Xje
Wskaż, które motywy są wspólne w obu dokumentach. (Uzupełnij) Z czego Twoim zdaniem wynika różnica w przytoczonej motywacji? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższy obraz, a następnie wykonaj polecenia.

RPDWUNApEqrPi
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Jan Matejko, Założenie Szkoły Głównej przeniesieniem do Krakowa ugruntowane z cyklu Dzieje Cywilizacji w Polsce, 1888 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1UKifmzj8tGq
Jadwiga: (Uzupełnij) Władysław Jagiełło: (Uzupełnij) Kazimierz Wielki: (Uzupełnij) biskup krakowski: (Uzupełnij) żak krakowski: (Uzupełnij) kronikarz Janko z Czarnkowa: (Uzupełnij). Wyraź jego treść symboliczną, odwołując się do jego elementów graficznych. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
R1SNsWu1D98vJ
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższą pamiątkową monetę i wykonaj polecenia.

R1KTH41CNxZB1
Awers i rewers pamiątkowej monety.
Źródło: Sklepkolekcjoner.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
R1btgWFbyUMZL
Odpowiedz, w którym roku moneta została wyemitowana. (Uzupełnij) Wyjaśnij zawarte na monecie symbole. (Uzupełnij).
RRUzuwfJAEuUM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R10hIYr0kjICe
Ćwiczenie 8
Spośród podanych wybierz datę 600-lecia założenia Akademii Krakowskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. 1999, 2. 1998, 3. 2000, 4. 1997