Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Reformacja w Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje główne nurty reformacji w państwie polsko‑litewskim i wyjaśnia popularność wyznań reformowanych w społeczeństwie Rzeczpospolitej;
wyjaśnia, kim byli bracia polscy;
wymienia i wskazuje najważniejsze ośrodki wyznań reformowanych w Rzeczypospolitej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Reformacja w Rzeczypospolitej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Czworo chętnych lub wybranych uczniów (mogą być również cztery zespoły uczniowskie liczące maksymalnie trzy osoby) przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Dzielą się zagadnieniami, opracowując po jednym z kierunków reformacji na ziemiach polskich i litewskich: 1) luteranizm, 2) kalwinizm, 3) bracia polscy i 4) braca czescy.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji i które będą obowiązującymi ich kryteriami sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom, aby zaprezentowały swoje prace przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel prosi, aby jedna osoba przeczytała polecenie 1: „Wymień tereny Rzeczypospolitej, na których występowało największe zróżnicowanie religii i wyznań. Podaj przyczyny tej sytuacji”, i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie przedstawiciel wybranej lub wylosowanej dwójki uczniowskiej przedstawia odpowiedź, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Podobnie uczniowie wykonują polecenie następne, wskazując najważniejsze ośrodki wyznań reformowanych. Prowadzący w razie potrzeby koryguje odpowiedzi.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie dobrali się w czteroosobowe grupy i w takich zespołach wykonali ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”, następnie wylosowana grupa prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Prowadzący omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, ocenia przedstawione prezentacje.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.
(Dla uczniów chętnych) Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
H. Łowmiański, Polityka Jagiellonów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1999.
J. Tazbir, Reformacja w Polsce, Warszawa 1993.
T. Szulc, Historiograficzny bilans polityki ostatniego z Jagiellonów, Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego 2, 1995.
T. Wojak, Szkice z dziejów Reformacji w Polsce XVI i XVII w., Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne:
Informacje zawarte w mapie interaktywnej mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.