Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Ruch obiegowy Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
1) charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego;
2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły Coriolisa;
3) przedstawia i porównuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny;
4) charakteryzuje budowę Wszechświata oraz stan jego poznania.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czego wynikiem jest zmienność oświetlenia Ziemi,
wskazuje na schemacie strefy oświetlenia Ziemi,
omawia pojęcia punkt przysłoneczny i odsłoneczny,
podaje cechy ruchu obiegowego Ziemi,
charakteryzuje następstwa ruchu obiegowego Ziemi,
wyjaśnia, w jaki sposób określić porę roku na podstawie pozornej wędrówki Słońca,
określa szerokość geograficzną, w jakiej się znajduje na podstawie obserwacji pozornej wędrówki Słońca.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE, gamifikacji
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety
Materiały pomocnicze
Branicki A., Obserwacje i pomiary astronomiczne dla studentów, uczniów i miłośników astronomii, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
Mietelski J., Astronomia w geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Faza realizacyjna
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez chętnych uczniów podstawowych informacji o kształcie, rozmiarze, nachyleniu i ruchach Ziemi – nauczyciel zadaje uczniom pytania naprowadzające.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego, wykonanie poleceń do filmu i zagranie w grę edukacyjną w postaci quizu, zawartą w e‑materiale, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego dotyczącego ruchu obiegowego Ziemi: w trakcie projekcji filmu uczniowie prowadzą notatki, a po zakończeniu projekcji wykonują polecenia do filmu.
Pogadanka do filmu.
Gra edukacyjna w postaci quizu – udzielenie odpowiedzi według zasady pierwszeństwa zgłoszenia. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność odpowiedzi.
Podsumowanie prezentowanych w grze edukacyjnej treści mające na celu przedstawienie związku między nachyleniem osi ziemskiej a oświetleniem Ziemi, zależności między zróżnicowaniem oświetlenia a porami roku.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie informacji uzyskanych w czasie lekcji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Przypomnienie celów zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Zapoznaj się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Oblicz wysokość górującego Słońca (hS) w miejscu zamieszkania/nauki w dniach kardynalnych roku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny i gra edukacyjna mogą być wykorzystane podczas lekcji dotyczącej zróżnicowania stref klimatycznych na Ziemi (zakres podstawowy: III. 6). Mogą znaleźć zastosowanie na lekcjach z działu „Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata” (zakres rozszerzony: II. 1, II. 2, II. 3).