Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ostrosłup prawidłowy czworokątny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna definicję ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
oblicza liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa,
oblicza długość krawędzi ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, pole podstawy i pole ścian bocznych,
oblicza miarę kąta płaskiego przy wierzchołku ostrosłupa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
przykład bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie do lekcji.
Zaciekawienie ucznia ostrosłupami prawidłowymi czworokątnymi poprzez pokazanie Piramidy Cheopsa, która jest przykładem takiej bryły. Przedstawienie historii budowy.
Faza realizacyjna:
Pokazanie uczniom bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego.
Policzenie liczby krawędzi, wierzchołków, ścian.
Rozwiązanie Ćwiczeń 1‑6, które są przykładem zastosowania podstawowej wiedzy o ostrosłupie prawidłowym czworokątnym.
Faza podsumowująca:
Rozwiązanie testu samosprawdzającego, który pokaże poziom zrozumienia zagadnienia – praca indywidualna.
Podsumowanie testu i wspólne omówienie błędów.
Praca domowa:
Rozwiązanie testu Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Wskazówki metodyczne:
Uczeń może powtórzyć materiał dotyczący ostrosłupa prawidłowego czworokątnego przed sprawdzianem, rozwiązując test samosprawdzający. Test można wykorzystać równie przy omawianiu zagadnienia kątów między odcinkami w przestrzeni.