Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Ostrosłup prawidłowy czworokątny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna definicję ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,

  • oblicza liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa,

  • oblicza długość krawędzi ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, pole podstawy i pole ścian bocznych,

  • oblicza miarę kąta płaskiego przy wierzchołku ostrosłupa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • analiza pomysłów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • przykład bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Wprowadzenie do lekcji.

  • Zaciekawienie ucznia ostrosłupami prawidłowymi czworokątnymi poprzez pokazanie Piramidy Cheopsa, która jest przykładem takiej bryły. Przedstawienie historii budowy.

Faza realizacyjna:

  • Pokazanie uczniom bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego.

  • Policzenie liczby krawędzi, wierzchołków, ścian.

  • Rozwiązanie Ćwiczeń 1‑6, które są przykładem zastosowania podstawowej wiedzy o ostrosłupie prawidłowym czworokątnym.

Faza podsumowująca:

  • Rozwiązanie testu samosprawdzającego, który pokaże poziom zrozumienia zagadnienia – praca indywidualna.

  • Podsumowanie testu i wspólne omówienie błędów.

Praca domowa:

  • Rozwiązanie testu Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłup i jego własnościDo5PUpIu1Ostrosłup i jego własności

Wskazówki metodyczne:

Uczeń może powtórzyć materiał dotyczący ostrosłupa prawidłowego czworokątnego przed sprawdzianem, rozwiązując test samosprawdzający. Test można wykorzystać równie przy omawianiu zagadnienia kątów między odcinkami w przestrzeni.