Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Patryk Wolny

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzrost i zanik wykładniczy

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje wzrost i zanik wykładniczy na podstawie danych z tabeli, wzoru, opisu sytuacji

  • odczytuje informacje (interpretuje) wzór opisujący wzrost lub zanik wykładniczy

  • tworzy wzór, który opisuje sytuację opisaną słownie lub na podstawie danych w tabeli (modelowanie)

  • bada, czy wzrost lub zanik są wzrostem lub zanikiem wykładniczym

  • interpretuje wzrost lub zanik wykładniczy jako funkcję wykładniczą rosnącą lub malejącą

  • przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda problemowa

  • burza mózgów

  • praca z tekstem

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie przed lekcją poszukują informacji na temat liczby zachorowań podczas epidemii gorączki krwotocznej Ebola.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie wiadomości z funkcji wykładniczej.

Faza wstępna:

  1. Przypomnienie własności funkcji wykładniczej (wzór, monotoniczność) i jej zastosowań‑burza mózgów.

  2. Podanie przez nauczyciela tematu lekcji oraz celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z Przykładami 1, 2 i 4 z części „Przeczytaj”. Razem z nauczycielem omawiają różnice między Przykładami 1 i 2.

  2. Uczniowie rozwiązują samodzielnie Przykład 3. Analizują  rozwiązanie z nauczycielem.

  3. Uczniowie zapoznają się z poleceniem z Przykładu 5. Proponują swoje pomysły na rozwiązanie zadania. Oglądają animację. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice między wzrostem liniowym i wykładniczym. Uczniowie formułują wniosek, że jeżeli porównujemy ze sobą dwie wielkości, z których pierwsza rośnie liniowo, a druga – wykładniczo, to dla odpowiednio dużych argumentów ta druga wielkość będzie rosła szybciej.

  4. Uczniowie zapoznają się z Przykładem 6, a następnie wraz z nauczycielem dyskutują o Przykładzie 7.

  5. Zebranie informacji na temat wzrostu i zaniku wykładniczego.

  6. Uczniowie rozwiązują w grupach ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”. Grupy, które zakończą pracę szybciej, zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia 10 z sekcji „Sprawdź się”. Jedna z grup prezentuje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem zadań z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Podsumowanie informacji na temat wzrostu i zaniku wykładniczego.

Praca domowa:

  • Uczniowie zapoznają się z animacją i rozwiązują polecenia z nią związane.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7, 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą skorzystać z animacji do powtórzenia wiadomości przed sprawdzianem. Nauczyciel może wykorzystać animację w lekcji „ Zastosowanie krzywych wykładniczych i logarytmicznych”.