Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Logarytm dziesiętny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, rozszerzenie

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste.

Zakres podstawowy. Uczeń:

9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza wartości dokładne logarytmów dziesiętnych

  • szacuje wartości wyrażeń zawierających logarytmy dziesiętne

  • wykorzystuje wartości przybliżone logarytmów dziesiętnych w obliczeniach arytmetycznych

  • współpracuje w grupie, rozwiązując nietypowe problemy matematyczne

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wędrujące plakaty

  • gra dydaktyczna

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • projektor multimedialny,

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Uczniowie pracują w grupach metodą wędrujących plakatów. Zadaniem uczniów jest powtórzenie poznanych na poprzednich lekcjach wiadomości o logarytmach. W tym celu każda z grup dopisuje po jednej wiadomości dotyczącej logarytmów na plakacie i podaje plakat dalej. Plakat krąży tak długo, aż wiadomości uczniów wyczerpią się. Wtedy jeden z uczniów, korzystając z plakatu, prezentuje zapisane tam informacje. Plakat uczniowie zamieszczają w widocznym miejscy tak, aby mogli z nich korzystać na lekcji. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji Przeczytaj. Następnie w parach układają puzzle z sekcji Gra dydaktyczna. Uczniowie pracują w grupach – ich zadaniem jest ułożenie domina z wykorzystaniem logarytmów dziesiętnych zbudowanego z co najmniej z 8 kamieni. Grupy wymieniają się kartkami domina, poprawiają ewentualne błędy kolegów.

Faza podsumowująca:

Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wykonanie w domu ćwiczeń interaktywnych z sekcji Ćwiczenia sprawdzające.

Materiały pomocnicze:

Definicja logarytmu. Własności logarytmuDaVXIAIkmDefinicja logarytmu. Własności logarytmu

Wskazówki metodyczne:

Matematyczne puzzle mogą być wykorzystane jako powtórzenie i podsumowanie wiadomości o logarytmach.