Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Logarytm dziesiętny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, rozszerzenie
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste.
Zakres podstawowy. Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza wartości dokładne logarytmów dziesiętnych
szacuje wartości wyrażeń zawierających logarytmy dziesiętne
wykorzystuje wartości przybliżone logarytmów dziesiętnych w obliczeniach arytmetycznych
współpracuje w grupie, rozwiązując nietypowe problemy matematyczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
wędrujące plakaty
gra dydaktyczna
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
projektor multimedialny,
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w grupach metodą wędrujących plakatów. Zadaniem uczniów jest powtórzenie poznanych na poprzednich lekcjach wiadomości o logarytmach. W tym celu każda z grup dopisuje po jednej wiadomości dotyczącej logarytmów na plakacie i podaje plakat dalej. Plakat krąży tak długo, aż wiadomości uczniów wyczerpią się. Wtedy jeden z uczniów, korzystając z plakatu, prezentuje zapisane tam informacje. Plakat uczniowie zamieszczają w widocznym miejscy tak, aby mogli z nich korzystać na lekcji. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji Przeczytaj. Następnie w parach układają puzzle z sekcji Gra dydaktyczna. Uczniowie pracują w grupach – ich zadaniem jest ułożenie domina z wykorzystaniem logarytmów dziesiętnych zbudowanego z co najmniej z 8 kamieni. Grupy wymieniają się kartkami domina, poprawiają ewentualne błędy kolegów.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie w domu ćwiczeń interaktywnych z sekcji Ćwiczenia sprawdzające.
Materiały pomocnicze:
Definicja logarytmu. Własności logarytmuDefinicja logarytmu. Własności logarytmu
Wskazówki metodyczne:
Matematyczne puzzle mogą być wykorzystane jako powtórzenie i podsumowanie wiadomości o logarytmach.