Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie ruchu ciał o różnych momentach bezwładności |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca grupowa, pokaz |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, rakieta tenisowa, dwie‑trzy bryły o symetrii obrotowej (walec, kula, sfera, obręcz), deska w roli równi pochyłej. |
Materiały pomocnicze: | Niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję pokazem – prezentuje rakietę tenisową, z przymocowaną kolorową kartką po jednej stronie jej płaskiej części. Nauczyciel podrzuca rakietę w taki sposób, aby obracała się najpierw wokół stabilnych osi obrotu, a następnie wokół osi niestabilnej. Nauczyciel prosi uczniów o uważną obserwację tego, w jaki sposób rakieta się obraca i wykonanie notatek. Nauczyciel może również zaprezentować film z Internetu pod hasłem „Dzhanibekov effect”. Nauczyciel zachęca uczniów do indywidualnego powtórzenia tego doświadczenia z innymi przedmiotami, które mają różne momenty bezwładności wokół różnych osi głównych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel puszcza dwie różne bryły z lekko nachylonej deski lub ławki i pokazuje, że czasy ich staczania się nie są jednakowe. W zastępstwie realnego pokazu nauczyciel ewentualnie wykorzystuje film (edukacyjny) z e‑materiału, w którym ten eksperyment jest pokazany. Uczniowie dokonują pomiaru czasów staczania się obu brył, według scenariusza opisanego przed poleceniami 2‑4 do filmu (samouczka). | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadanie 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów, sprawdzając czy uczniowie przyswoili wiedzę z zajęć. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w domu poleceń 2, 3 i 4 towarzyszących samouczkowi, z wykorzystaniem danych uzyskanych w trakcie lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem. |