Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni ostrosłupa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole ostrosłupa, który nie jest foremny,
wykorzystuje zależności pomiędzy odcinkami ostrosłupa,
wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula,
burza mózgów,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają, jakie rodzaje ostrosłupów znają.
Nauczyciel prosi o scharakteryzowanie pojęcia ostrosłupa, który nie jest prawidłowy.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą śnieżnej kuli. Najpierw wymieniają się w parach wiadomościami dotyczącymi obliczania pól powierzchni brył oraz wzorów na pola powierzchni trójkąta i wielokątów mogących być podstawą ostrosłupa. Następnie łączą się w grupy 4 osobowe i porównują swoje wiadomości.
Uczniowie pracują w grupach 6 osobowych i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie oglądają animację 3D i porównują wzory z tymi, które wyprowadzili sami.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie polecenia 2, znajdującego się w sekcji Animacja 3D.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni ostrosłupaPole powierzchni ostrosłupa
Wskazówki metodyczne:
Animacja 3D może pomóc uczniom w powtórzeniu materiału przed sprawdzianem. Można ją także wykorzystać jako wstęp do tematu „Ostrosłupy - kontekst realistyczny”.