Dla nauczyciela
Autor: Aneta Rogalska, Zuzanna Wrońska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązywania równań wymiernych - zadania o pracy
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Uczeń:
5) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;
7) rozwiązuje równania wymierne postaci , gdzie wielomiany i są zapisane w postaci iloczynowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje równaniami wymiernymi zagadnienia związane z wykonywaniem pracy
interpretuje wynik otrzymanego równania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
liga zadaniowa
technika świateł drogowych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie etapów rozwiązania równania wymiernego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady 1, 2 i 3 z sekcji „Wprowadzenie”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Nauczyciel wyświetla animację. Wybrany uczeń rozwiązuje na tablicy polecenie 2 z sekcji „Animacja”.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” na czas. Grupa, która rozwiąże je jako pierwsza, wygrywa a nauczyciel może nagrodzić uczniów za aktywność.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu. Pyta o stopień ich realizacji, używając techniki świateł drogowych.
Praca domowa:
Uczniowie analizują przykład 4 z sekcji „Przeczytaj” oraz rozwiązują polecenie 3 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Analizę przykładów zaprezentowanych w animacji nauczyciel może zaproponować uczniom jako pracę domową lub podczas realizacji tematu „Problemy z życia codziennego prowadzące do rozwiązywania równań wymiernych”.