Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Ustrój Rzeczypospolitej szlacheckiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakie znaczenie dla ustroju Rzeczypospolitej miała wolna elekcja;
opisuje znaczenie konstytucji nihil novi;
wyjaśnia znaczenie i funkcje najważniejszych instytucji demokracji szlacheckiej w Polsce;
określa w jakich okolicznościach szlachta mogła wypowiedzieć posłuszeństwo królowi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ustrój Rzeczypospolitej szlacheckiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Prezentacja”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Na podstawie przytoczonych wyżej źródeł wymień problemy, z jakimi zmagał się polski parlamentaryzm epoki staropolskiej. Wskaż przynajmniej trzy czynniki” z sekcji „Prezentacja”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. W wystąpieniach powinny znaleźć się treści takie jak: najważniejsze postanowienia konstytucji nihil novi i artykułów henrykowskich, wady i kryzys demokracji szlacheckiej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 1 „Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie wykonaj polecenie” z sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Kolejne ćwiczenie nr 2 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach dyskutują, porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Ustrój Rzeczypospolitej szlacheckiej” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Prezentacja”.
Materiały pomocnicze:
O poprawie Rzeczypospolitej, [w:] Wybór pism, A.F. Modrzewski, Kraków 1977.
Wielka historia Polski, t. 1–10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Prezentacja” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 1 - Ilustracja A: Sejmik w kościele, rysunek Jana Piotra Norblina; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja B: Sala Senatu na zamku w Warszawie; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja C: Fragment obrazu Bernarda Bellotto Elekcja Stanisława Augusta przedstawiający elekcję Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1764 na Woli; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja D: Sąd ziemski, grafika z dzieła Stanisława Sarnickiego Statuta i metryka przywilejów koronnych z 1594 roku; domena publiczna, Wikimedia Commons.