Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego czworokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wzór na pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego czworokątnego w zadaniach, oblicza długości odcinków ostrosłupa znając jego pole i odwrotnie;
oblicza pole ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, znając wartości funkcji trygonometrycznych odpowiednich kątów w ostrosłupie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
liga zadaniowa,
technika świateł drogowych.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie wspólnie przypominają własności ostrosłupa prawidłowego czworokątnego.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, jak policzyć pole takiego ostrosłupa.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie analizują rozwiązania Przykładu 1, Przykładu 2 i Przykładu 3. Nauczyciel omawia ewentualne problemy uczniów.
Nauczyciel wyświetla Galerię zdjęć interaktywnych i omawia rozwiązane zadanie.
Uczniowie rozwiązują Polecenie 2, omawiają wyniki na forum klasy.
Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne na czas (od ćwiczenia łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która rozwiąże poprawnie ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy, wątpliwości omawiane.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Pyta o stopień ich realizacji, używając techniki świateł drogowych.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te przykłady i ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Pole powierzchni ostrosłupaPole powierzchni ostrosłupa
Wskazówki metodyczne:
Przykład przedstawiony w galerii zdjęć interaktywnych można użyć do zadania o objętości ostrosłupa prawidłowego czworokątnego.