Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak powstawały mity? Struktura mitu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjn. Uczeń:
dokonuje analizy i interpretacji fragmentu tekstu Mircea Eliadego Aspekty mitu;
omawia cechy mitu;
definiuje, czym jest mit;
ocenia, czy każdy mit zawiera cechy przypisane mu przez Mircea Eliadego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie uzupełniają mapę myśli (ćwiczenie 4), tworzą definicję mitu, opierając się na własnej wiedzy. Nauczyciel zwraca uwagę, że termin mit nie dotyczy tylko literatury, może być rozpatrywany z perspektywy historycznej, psychologicznej lub socjologicznej. Uczniowie podają przykłady i uzupełniają mapę.
Kolejnym krokiem będzie ustalenie, jaką funkcję pełnią mity. Warto zwrócić uwagę na funkcję opisywania nieznanej rzeczywistości i funkcję wyznaczania norm życia społecznego. Jeśli uczniowie będą mieli trudności z ich określeniem, wówczas należy sięgnąć do bloku „Przeczytaj”. Po jego przeczytaniu kończą uzupełnianie mapy myśli w ćwiczeniu 4.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, omawiają funkcję mitów w ujęciu Eliadego. Wyjaśniają również, dlaczego według Eliadego mit przynależy do sfery sacrum. Rozwiązują ćwiczenia multimedialne, omawiają wybrane zagadnienia. Nauczyciel koryguje odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jak powstawały mity? Uczniowie w formie grafnotki odpowiadają na pytania, uzupełniają informacje.
Praca domowa:
Co wyjaśnia mit o Glaukosie, Kirke i Sylli? Napisz krótką odpowiedź, w której wytłumaczysz, jaką wiedzę przekazywał Grekom ten mit.
Praca domowa z e‑materiału,
Materiały pomocnicze:
Szymon Cyprian Czupryński, Przemiany mitów i mitologizacja w warunkach tworzenia się społeczeństwa pluralistycznego na przykładzie mieszkańców Białegostoku, Białystok 2015.
Maciej Czeremski, RELIGIA – MIT – UTOPIA. Antropologiczno‑kognitywny model relacji, „Ethos” 2014, t. 3 (107).
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.