Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rodzaje bezrobocia w Polsce - dynamika zmian

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

5) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce.

Kształowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w kompetencje w zakresie zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje termin bezrobocie,

  • wskazuje źródła informacji o bezrobociu w Polsce,

  • omawia rodzaje bezrobocia,

  • wyjaśnia zmiany bezrobocia w Polsce po 1989 roku i charakteryzuje przyczyny zjawiska.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Batorska U., Rodzaje i struktura bezrobocia w Polsce, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2005, nr 1, s. 239–250.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat bezrobocia (czym jest, jakie są przyczyny zjawiska).

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną i indywidualnie przygotowują notatkę na temat zmian w liczbie bezrobotnych w ukazanym okresie. Następnie w parach dyskutują nad wynikami. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie rozumieją zagadnienia i wspólnie z nimi wyjaśnia trudne kwestie.

  • Uczniowie, pracując w parach, omawiają stopę bezrobocia w Polsce w wybranym przez siebie roku. Mogą skorzystać z portalu BDL. Wspólnie analizują, jakie mogą być rodzaje bezrobocia. W tym celu wykorzystują wcześniejsze notatki i materiały multimedialne.

  • Uczniowie charakteryzują poszczególne rodzaje bezrobocia, omawiają cechy bezrobocia w Polsce. We wspólnej dyskusji określają przyczyny i skutki bezrobocia, a także proponują sposoby zwalczania negatywnych skutków zjawiska.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel przypomina cele lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat przyczyn bezrobocia w Polsce po 1989 roku oraz zmian stopy bezrobocia od 1990 roku. Uczniowie mogą bazować na danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację interaktywną można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy w trakcie omawiania tematów: „Polska na tle Europy pod względem aktywności zawodowej i bezrobocia” (zakres podstawowy: XV. 5), „Przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce” (zakres podstawowy: XV. 5), „Negatywne i pozytywne skutki bezrobocia” (zakres rozszerzony: XXI. 6).