Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wesele według Wajdy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z filmem Wesele Andrzeja Wajdy;
omawia różnice między tekstem Stanisława Wyspiańskiego a adaptacją filmową jego utworu;
redaguje recenzję filmu;
analizuje, w jaki sposób Andrzej Wajda przeniósł na ekran jeden z najważniejszych polskich dramatów;
określa, jakim zabiegom poddał tekst Wyspiańskiego scenarzysta filmu Andrzej Kijowski i jakich reżyserskich zabiegów dokonał Wajda, by wyrazić językiem filmowym przesłanie sztuki;
objaśnia, na czym polega malarskość Wesela Wajdy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie w domu filmu Wesele w reż. Andrzeja Wajdy.
Nauczyciel zachęca uczniów do wyszukania w sieci opinii krytyków filmowych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta uczniów, czy film Wajdy jest wierną adaptacją utworu Wyspiańskiego, czy są jednak znaczące różnice. Prosi o podanie konkretnych przykładów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli podsumowującą wiedzę z tej części lekcji.
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Linia chronologiczna”, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi.
W kolejnym kroku uczniowie przygotowują się do napisania recenzji na temat filmu, który zobaczyli przed lekcją w domu. Nauczyciel pyta uczniów o ich wrażenia.
Nauczyciel jako przykład prezentuje uczniom wybraną recenzję filmową. Uczniowie zapoznają się z treścią i z pomocą nauczyciela rozpoznają najważniejsze elementy formalne tego gatunku publicystycznego: a) ogólny zarys fabuły; b) analiza filmu, w tym: środków artystycznych, emocjonalności, porównanie z innymi filmami reżysera (lub innych); c) ocena dzieła.
Uczniowie przystępują do napisania recenzji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli zamieszczona w sekcji multimedialnej. Następnie indywidualnie czytają zamieszczone tam teksty. W parach wykonują ćwiczenia 1. i 2. Natomiast polecenia mogą wykonać indywidualnie lub w większych grupach.
Praca domowa:
Na podstawie różnych źródeł wskaż zmiany, jakich dokonał w swoim filmie Andrzej Wajda w stosunku do pierwowzoru tekstowego Stanisława Wyspiańskiego. Wyjaśnij, na czym te zmiany polegały.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/dzielo/wesele-stanislawa-wyspianskiego-rez-andrzej-wajda
https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/9642/1/Miczka_Inspiracje_malarskie_w_Weselu_Andrzeja_Wajdy.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.