Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zmienia się charakter chemiczny wodorków w układzie okresowym?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
klasyfikuje wodorki ze względu na położenie pierwiastków w układzie okresowym;
określa charakter chemiczny wodorku na podstawie położenia w układzie okresowym pierwiastków;
pisze równania reakcji, jakim podlegają wodorki.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
grafika interaktywna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących;
filmy edukacyjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: co to znaczy, że związki chemiczne mają określone charaktery chemiczne? Jakie są ich przykłady?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania: jaki charakter chemiczny mogą mieć wodorki? Jakie reakcje chemiczne pozwolą sprawdzić (potwierdzić) charakter wodorków?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują treści zawarte w e‑materiale zakładka „Przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie, nauczyciel pyta uczniów o wyjaśnienie pojęć: wodorki, reaktywność, a następnie pyta o przykłady wodorków kwasowych, zasadowych i obojętnych. Z wymienionymi wodorkami uczniowie mają za zadanie zapisać jedno dowolne równanie reakcji.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, w jaki sposób, przeprowadzając doświadczenie, sprawdziliby charakter chemiczny wodorków. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film ukazujący reaktywność wodorków z wodą (patrz linki zawarte w materiałach pomocniczych).
Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej. Uczniowie pracują w parach, rozwiązując zawarte tam ćwiczenia.
W tych samych parach pracują z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczałam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaki charakter chemiczny mogą mieć wodorki?
Jak potwierdzić, że wodorek sodu i amoniak mają charakter zasadowy?
Jakie wodorki nazywamy kwasowymi?
Wskaż przykłady wodorków obojętnych.
Linki do filmów edukacyjnych, które można wykorzystać podczas lekcji lub przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji czy pracy kontrolnej:
https://www.youtube.com/watch?v=ILIBwgU7Y7w
http://chemvlog.pl/19-reakcja-sodu-z-woda/
https://www.facebook.com/watch/?v=169773440970212
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień.