Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Stosunek pól powierzchni brył podobnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy:
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje stosunek pól figur podobnych do obliczenia skali podobieństwa brył,
oblicza pola figur podobnych,
oblicza długości odcinków w bryłach, wykorzystując ich podobieństwo.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów,
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie do lekcji. Omówienie celów lekcji. Ustalenie kryteriów sukcesu.
Przypomnienie definicji brył podobnych. Odpowiedź na pytanie, jak zachowują się pola figur podobnych w skali . Zauważenie, że ta zależność jest taka sama w bryłach.
Faza realizacyjna:
Rozwiązanie zadań, które znajdują się w przykładach w e‑materiale.
Pokazanie na konkretnych przykładach, jak zachowują się pola brył podobnych (ich stosunek jest równy kwadratowi skali podobieństwa).
Uczniowie w parach przeglądają materiał z medium bazowego, rozwiązują i porównują z wynikami. Wspólnie z całą klasą omawiamy błędy.
Rozwiązanie testu sprawdź się, w którym zadania są zamknięte. Wspólna analiza odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z uwględnieniem kryteriów sukcesu postawionych na początku zajęć.
Praca domowa:
Rozwiązanie zadań otwartych z testu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pola figur podobnychPola figur podobnych
Wskazówki metodyczne:
Uczeń może wykorzystać galerię zdjęć interaktywnych do przypomnienia sobie informacji o polach figur podobnych. Dzięki temu łatwiej będzie mu zrozumieć dany temat.