Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Barokowy portret kobiety
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje informację na temat marinizmu;
analizuje i interpretuje utwór Do tejże;
bierze udział w dyskusji na temat barokowego wizerunku kobiety.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji (w formie notatki lub prezentacji) na temat stylu poetyckiego zwanego marinizmem. Zadaniem uczniów jest ujęcie w swojej pracy, kto był twórcą tej koncepcji, co ją charakteryzowało i jakie było jej główne zadanie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba głośno odczytuje wiersz Do tejże.
Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują pracę wykonaną w domu. Nauczyciel pyta również o to, w jaki sposób Morsztyn związany jest z marinizmem.
Faza realizacyjna:
Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów poetyckich.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook” i wysłuchują nagranie.
Następnie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
– Analiza tematu.
– Ustalenie wstępu, rozwinięcia, zakończenia (z uwzględnieniem wszystkich podpunktów ujętych w nagraniu).
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Uczniowie przechodzą do sekcji „Ilustracja interaktywna”. Nauczyciel za pomocą rzutnika wyświetla ilustrację interaktywną. Uczniowie w parach wykonują oba polecenia z tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentów w dyskusji na temat barokowego wizerunku kobiety. Stawia pytanie, jaki ten wizerunek był, czym się charakteryzował.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia oraz ćwiczenia z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Alina Nowicka‑Jeżowa, Jan Andrzej Morsztyn i Giambattista Marino - dialog poetów europejskiego baroku,Warszawa 2000.
Czytanie Jana Andrzeja Morsztyna, pod red. Doroty Gostyńskiej i Adama Karpińskiego, Wrocław 2000.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.