Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowlauk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych w Republice Francuskiej i Republice Federalnej Niemiec

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

11) przedstawia mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych na przykładzie Republiki Francuskiej i Republiki Federalnej Niemiec.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia istotę rządów koalicyjnych;

  • charakteryzuje relacje między systemem politycznym i partyjnym a rządami koalicyjnymi;

  • opisuje mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych w Niemczech i we Francji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w formacie burzy mózgów na temat: „W jakim celu tworzy się koalicje gabinetowe?”. Pilnuje, aby w jej trakcie zwrócono uwagę na związek rządów koalicyjnych z systemem politycznym kraju.

2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Jeden z uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat negocjacji koalicyjnych w Niemczech po wyborach z 2017 r. Jednym ze źródeł mogą być analizy Ośrodka Studiów Wschodnich, zamieszczone na stronie internetowej OSW.

2. Drugi z uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat zmiany systemu partyjnego we Francji w 2017 r. Jednym ze źródeł mogą być analizy Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zamieszczone na stronie internetowej PISM.

3. Nauczyciel uzupełnia prezentacje, podkreślając różnice między Niemcami a Francją w kontekście mechanizmów tworzenia koalicji.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną „Koalicje gabinetowe we Francji i w Niemczech 2002–2020” oraz wykonują załączone do niej ćwiczenie.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8.

Materiały pomocnicze:

Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2019.

Analizy Ośrodka Badań Wschodnich, osw.waw.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Linia chronologiczna może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.