Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowlauk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych w Republice Francuskiej i Republice Federalnej Niemiec
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
11) przedstawia mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych na przykładzie Republiki Francuskiej i Republiki Federalnej Niemiec.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia istotę rządów koalicyjnych;
charakteryzuje relacje między systemem politycznym i partyjnym a rządami koalicyjnymi;
opisuje mechanizmy tworzenia koalicji gabinetowych w Niemczech i we Francji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w formacie burzy mózgów na temat: „W jakim celu tworzy się koalicje gabinetowe?”. Pilnuje, aby w jej trakcie zwrócono uwagę na związek rządów koalicyjnych z systemem politycznym kraju.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Jeden z uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat negocjacji koalicyjnych w Niemczech po wyborach z 2017 r. Jednym ze źródeł mogą być analizy Ośrodka Studiów Wschodnich, zamieszczone na stronie internetowej OSW.
2. Drugi z uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na temat zmiany systemu partyjnego we Francji w 2017 r. Jednym ze źródeł mogą być analizy Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zamieszczone na stronie internetowej PISM.
3. Nauczyciel uzupełnia prezentacje, podkreślając różnice między Niemcami a Francją w kontekście mechanizmów tworzenia koalicji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną „Koalicje gabinetowe we Francji i w Niemczech 2002–2020” oraz wykonują załączone do niej ćwiczenie.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8.
Materiały pomocnicze:
Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2019.
Analizy Ośrodka Badań Wschodnich, osw.waw.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linia chronologiczna może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.