Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Procent składany
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje obliczenia pieniężne z wykorzystaniem procentu składanego
dobiera model matematyczny do rozwiązania problemu z kontekstem realistycznym
rozwija umiejętności związane z pełnieniem wyznaczonych ról w grupie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
karta kołowa
planowanie z przyszłości
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Metodą karty kołowej uczniowie przypominają wiadomości i umiejętności związane z wykonywaniem obliczeń pieniężnych z zastosowaniem procentów.
Nauczyciel przedstawia problem i dzieli uczniów na grupy. Każdej grupie rozdaje karty kołowe z pytaniami:
- Jakiego rodzaju obliczenia pieniężne najczęściej wykonujemy?
- W jaki sposób obliczamy procent danej liczby?
- W jaki sposób obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba?
- W jaki sposób wyznaczyć liczbę na podstawie danego jej procentu?
- Jakie znasz rodzaje oprocentowania lokat?
- W jaki sposób można wyznaczyć odsetki od kapitału złożonego na procent? Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje karty.
W wyniku dyskusji podsumowującej, uczniowie powinni zauważyć, że nie potrafią wyznaczać odsetek od złożonego kapitału w przypadku procentu składanego.Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodę planowania z przyszłości.
Punktem startu jest stwierdzenie przez uczniów, że potrafią wykonywać obliczenia pieniężne z wykorzystaniem procentu składanego. Patrząc z przyszłości określają działania, jakie wykonali by to osiągnąć. Cofając się wstecz – określają czynności, które muszą obecnie wykonać, aby ukształtować dane umiejętności.
W ułożonym planie działań powinni uwzględnić wiadomości, które mogą pozyskać z sekcji „Przeczytaj” i sekcji „Animacja”.Grupy postępują zgodnie z ułożonym planem. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela, rozwiązują ćwiczenia sprawdzające – grupy kolejno rozwiązują zadania, wykonując obliczenia na tablicy, tłumacząc ich rozwiązania pozostałym.
Faza podsumowująca:
Liderzy grup podsumowują pracę swoich grup, wskazując na uzyskane umiejętności i przedstawiają swoje obserwacje dotyczące pełnienia przez uczniów wskazanych ról w grupie.
Nauczyciel wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie w domu ofert różnych banków i wybranie tych, które oferują oprocentowanie na procent składany. A następnie ułożenie i rozwiązanie zadania, opartego o pozyskane dane.
Materiały pomocnicze:
Procent składanyProcent składany
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać przy okazji tematów związanych z ciągiem geometrycznym.