Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ruch jednostajnie opóźniony w życiu codziennym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | ISBE |
Metody nauczania: | pogadanka, dyskusja |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | wydruki mapy z Google Maps skrzyżowania w okolicach szkoły |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przed lekcją, w ramach pracy domowej zapoznają się z symulacją. Lekcja zaczyna się od przedstawienia przez uczniów obserwacji i wniosków. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, w formie pogadanki z uczniami, wyprowadza wzór na drogę hamowania. Następnie uczniowie dzielą się na grupy i każda grupa wykonuje zadania: Wyznacza drogę hamowania dla samochodu, dla kilku różnych wartości prędkości początkowej. Przyspieszenie samochodu może być uczniom podane przez nauczyciela lub mogą je wyliczyć samodzielnie na podstawie drogi hamowania dla określonej prędkości (niezbędne, realistyczne informacje można znaleźć w artykułach dotyczących testów opon samochodowych). Gdy uczniowie wyznaczą drogę hamowania, w każdym z przypadków zaznaczają na mapie przy skrzyżowaniu odcinki odpowiadające tym długościom i ustalają, w jakim miejscu samochód musi rozpocząć hamowanie, aby zdążył zatrzymać się przed przejściem dla pieszych. Można też to ćwiczenie wykonać w terenie – jego celem jest unaocznienie uczniom, jak długa jest droga hamowania. Nauczyciel może utrudnić zadanie proponując, aby uczniowie uwzględnili w obliczeniach średni czas reakcji kierowcy (ok. 1 s) i układu hamulcowego (ok. 0,3 s). | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują na temat otrzymanych wyników. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 3, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulację uczniowie mogą oglądać także na początku lekcji. |