Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Bochenek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty między odcinkami a płaszczyznami w walcu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje kąty pomiędzy odcinkami i płaszczyznami w walcu;
bada związki miarowe między odcinkami i płaszczyznami na wykreślonym przekroju osiowym walca;
zaznacza kąty pomiędzy odcinkami i płaszczyznami w walcu;
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pokaz;
klasyczna metoda problemowa;
dyskusja w grupach i na forum klasy.
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu
projektor multimedialny
e‑podręcznik
arkusze papieru, pisaki
model walca
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wskazuje temat: „Kąty między odcinkami i płaszczyznami w walcu” i cele zajęć.
Nauczyciel określa kryteria sukcesu po przeprowadzonej lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują wyświetlone przez nauczyciela przykłady z sekcji „Animacja”.
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jedno polecenie z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania zadania umieszczonego w danym poleceniu na forum klasy.
Uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się.”
Wyznaczony przez nauczyciela uczeń przedstawia rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Podsumowanie lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Bryły obrotowe - walecBryły obrotowe - walec
Pole powierzchni walcaPole powierzchni walca
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać galerię zdjęć interaktywnych do rozwiązywania zagadnień dotyczących odcinka łączącego brzeg podstawy walca, czyli dowolny punkt okręgu podstawy, ze środkiem drugiej podstawy.