Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Etymologiczne a realne znaczenie wyrazów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest etymologia;
omawia realne znaczenie wyrazów;
wyjaśnia różnicę między etymologicznym a realnym znaczeniem wyrazów;
podaje różnice między naukową a ludową etymologią;
tworzy mapę myśli podsumowującą wiedzę z lekcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć:
Grecki wyraz etymologia wywodzi się ze słów étymos - prawdziwy i lógos - słowo. Oznaczał on więc prawdziwe znaczenie słowa. Polski wyraz etymologia używany jest w dwóch znaczeniach. Po pierwsze określa się nim dział językoznawstwa, który zajmuje się badaniem pochodzenia wyrazów oraz ich znaczeń, ale oznacza on również objaśnianie genezy jednego, konkretnego wyrazu, a także jego przemian znaczeniowych i fonetycznych. Etymologia zrodziła się zapewne z ludzkiej ciekawości. Od dawna rozumiano już bowiem, że język nie jest tworem stałym i ulega ciągłym przemianom. Ludzie więc początkowo próbowali wyjaśniać te zmiany, opierając się na swojej intuicji i pomysłowości.Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Czym jest etymologia?
- Jaka jest różnica między etymologicznym a realnym znaczeniem wyrazu?
- Jakie są różnice między naukową a ludową etymologią?Praca z multimedium. Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wyjaśnieniami trudniejszych wyrazów z tekstu. Następnie w parach wykonują oba polecenia.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych (1‑6). Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o stworzenie mapy myśli jako podsumowania omawianych zagadnień. Wybrani lub chętni uczniowie wypisują swoje propozycje na tablicy. W ramach podsumowania wszyscy uczestnicy lekcji biorą udział w omówieniu zgromadzonych zapisów.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Polański, hasła: znaczenie etymologiczne wyrazu; znaczenie realne wyrazu, w: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1999, wyd. 2 popr. i uzp., s. 697–698.
Wiesław Boryś, Słownik etymologiczny języka polskiego, Wydawnictwo Literackie 2005.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.