Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie logarytmów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste.

Zakres podstawowy. Uczeń:

9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na  logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a  ponadto stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu.

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • powtarza i rozwija umiejętności związane z wykorzystaniem logarytmów,

  • stosuje poznane wzory logarytmiczne w obliczeniach,

  • przeprowadza rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność tych rozumowań,

  • buduje  model matematyczny problemu, uwzględniając  konieczne założenia i zastrzeżenia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • technika porównań binarnych,

  • koszyk pomysłów.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer,

  • kartki, mazaki,

  • koszyk.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Uczniowie metodą koszyka pomysłów przygotowują kartki, na których zapisują związane z logarytmami poznane twierdzenia, wzory, przykłady rozwiązanych zadań, definicje, itp. Kartki wrzucają do kosza, z którego będzie można je pobierać, szukając inspiracji do rozwiązania zadań.

Uczniowie na tym etapie powtarzania wiadomości mogą korzystać z zeszytów, komputera, książek. Powinna to być praca indywidualna – każdy uczeń przygotowuje w ten sposób co najmniej 5 karteczek.

Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest samodzielne rozwiązanie przykładów przedstawionych w sekcji Przeczytaj. Zatem uczniowie czytają  dane polecenie, próbują rozwiązać problem. W razie wątpliwości mogą zajrzeć do kosza pomysłów i odnaleźć potrzebne twierdzenie lub rozwiązanie zadania podobnego typu. Swoje rozwiązania porównują z tymi, zawartymi w sekcji Przeczytaj.

Techniką porównań binarnych sporządzają do każdego zadania tabelę porównawczą, w której zapisują plusy lub minusy danego sposobu rozwiązania.

Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje tabele, jak również przedstawiają oryginalne rozwiązania, czy pomysły.

Dyskusja – czy można wypracować  ramowy szablon rozwiązywania zadań z logarytmami.

Faza podsumowująca:

Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko  najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę par.

Karteczki znajdujące się w „koszu pomysłów” warto zachować, gdyż mogą być w przydatne na następnych zajęciach poświęconych logarytmom.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z animacją i, korzystając z podanych tam wzorów, rozwiązanie zadań interaktywnych zawartych w sekcji Ćwiczenia sprawdzające.

Materiały pomocnicze:

Działania na logarytmach

Wskazówki metodyczne:

Animacja omawia wzory przydatne w przekształceniach logarytmicznych, może być  zatem pomocna na kolejnych zajęciach poświęconych zastosowaniom logarytmów np. w fizyce i chemii.