Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Sytuacja na Ziemiach Zabranych w okresie międzypowstaniowym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie takich pojęć jak Ziemie Zabrane i Kresy;
charakteryzuje sytuację Polaków na Ziemiach Zabranych przed powstaniem listopadowym i po nim;
przedstawia represje stosowane przez władze carskie wobec Polaków i działania konspiracyjne oraz początki pracy organicznej;
omawia losy polskich ośrodków naukowych na Ziemiach Zabranych po 1831 r.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć o powstaniu listopadowym i jego upadku, emigracji popowstaniowej, likwidacji odrębności Królestwa Polskiego.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 4 – Deklasacja szlachty,
grupy 2 i 5 – Represje wobec Kościołów unickiego i katolickiego oraz Konspiracja i Udział kobiet w polskim życiu narodowym na Ziemiach Zabranych,
grupy 3 i 6 – Ziemie Zabrane, Kraj Zachodni czy Kresy?
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Wyjaśnij, co się stało z polskimi ośrodkami edukacyjnymi po roku 1831. Co było tego przyczyną?”. Poleca uczniom, aby w parach opracowali odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) pary prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Następnie uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 3: przyporządkowują na mapie ośrodki edukacyjne w Imperium Rosyjskim, w których pobierali naukę Polacy przed powstaniem listopadowym lub po jego upadku.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla najpierw ćwiczenie 4, a potem 5. Uczniowie wykonują je we wcześniejszych grupach, a następnie wylosowana grupa prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostali uczestnicy zajęć je komentują i uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel może ocenić pracę uczniowskich grup.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795‑1918, Kraków 2005.
M. Kostomarow, Knyhy bytia Ukrajins’koho Narodu, peredm. M. Wozniak, Lwiw–Kyjiw 1921.
W. Pol, Mohort, Kraków 1875.
Z. Starorypiński, K. Borowski, Między Kamieńcem i Archangielskiem. Dwa pamiętniki powstańców z roku 1863, oprac. S. Kieniewicz, Warszawa 1986.
S. Konarski, Stowarzyszenie Ludu Polskiego na Podolu, Wołyniu i w guberni kijowskiej, red. M. Micińska, Warszawa 2009.
S. Konarski, Stowarzyszenie Ludu Polskiego na Litwie i Białorusi, red. A. Brus, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z e‑materiałem przed lekcją, w grupach opracować poszczególne fragmenty tekstu i przedstawić prezentacje podczas fazy realizacyjnej. Wówczas osobna grupa może przygotować prezentację bazującą na prezentacji multimedialnej i przedstawić ją w tej samej fazie jako ostatni zespół.