Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Klasycyzm jako ponadczasowy prąd artystyczno‑ideowy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna i wyjaśnia pojęcie klasycyzmu;
zna historyczne odmiany klasycyzmu;
wskazuje charakterystyczne cechy klasycyzmu w wybranych wierszach współczesnych poetów;
dokonuje interpretacji wierszy Cz. Miłosza, Z. Herberta i J.M. Rymkiewicza;
formułuje argumenty na temat związków kultury antycznej z twórczością współczesnych poetów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z różnymi definicjami klasycyzmu omówionymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i w formie mapy myśli tworzą definicję klasycyzmu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa opracowuje informacje związane z trzema poetami.
Grupa I
- Czesław Miłosz - uczniowie na podstawie audiobooka wypisują cechy klasycyzmu, występujące w twórczości poety, następnie wskazują je w wierszu Ars poetica?
Grupa II
- Zbigniew Herbert - uczniowie na podstawie audiobooka wypisują elementy/cechy klasycyzmu, występujące w twórczości poety, następnie wskazują je w wierszu Dlaczego klasycy?
Grupa III
- Jarosław Marek Rymkiewicz - uczniowie na podstawie audiobooka wypisują elementy/cechy klasycyzmu, występujące w twórczości poety, następnie wskazują je w wierszu Czym jest klasycyzm?Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1 z sekcji „Audiobook” oraz ćwiczenia 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”. Do decyzji nauczyciela - uczniowie w parach mogą również wykonać pozostałe ćwiczenia, jeśli wystarczy czasu na danej jednostce lekcyjnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Jak współcześni poeci rozumieją związki kultury antycznej ze współczesnością?
- Na czym polega ich dialog z tradycją?
- Czy przywołane w wierszach wydarzenia, postacie mają wyjaśniać problemy współczesności?
Praca domowa:
Napisz wypracowanie (liczące co najmniej 400 słów) na temat: „Dwaj klasycy w dwóch utworach Zbigniewa Herberta. Porównaj tytułowych bohaterów wiersza Dlaczego klasycy oraz krótkiej prozy zatytułowanej Klasyk.”
Zbigniew Herbert
KlasykWielkie drewniane ucho zatkane watą i nudziarstwami Cycerona. Wielki stylista – mówią wszyscy. Nikt już dzisiaj takich długich zdań nie pisze. I co za erudycja. W kamieniu nawet umie czytać. Tylko nigdy nie domyśli się, że żyłki marmuru w termach Dioklecjana to są pęknięte naczynia krwionośne niewolników z kamieniołomów.
Źródło: Zbigniew Herbert, Klasyk, [w:] tegoż, Hermes, pies i gwiazda, Warszawa 1957, s. 145.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996.
Anna Nasiłowska, Klasycyzm, [w:] Słownik literatury XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1995.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać multimedium we wprowadzeni do zajęć lub w podsumowaniu lekcji.