Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Teksty do ćwiczeń

Czesław Miłosz Ars poetica?

Zawsze tęskniłem do formy bardziej pojemnej,
która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto prozą
i pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,
autora ni czytelnika, na męki wyższego rzędu.

W samej istocie poezji jest coś nieprzystojnego:
powstaje z nas rzecz o której nie wiedzieliśmy że w nas jest,
więc mrugamy oczami, jakby wyskoczył z nas tygrys
i stał w świetle, ogonem bijąc się po bokach.

Dlatego słusznie się mówi, że dyktuje poezję dajmoniomdajmoniomdajmoniom,
choć przesadza się utrzymując, że jest na pewno aniołem.
trudno pojąć skąd się bierze ta duma poetów
jeżeli wstyd im nieraz, że widać ich słabość.

Jaki rozumny człowiek zechce być państwem demonów,
które rządzą się w nim jak u siebie, przemawiają mnóstwem języków,
a jakby nie dość im było skraść jego usta i rękę
próbują dla swojej wygody zmienić jego los?

Ponieważ co chorobliwe jest dzisiaj cenione,
ktoś może myśleć, że tylko żartuję
albo, że wynalazłem jeszcze jeden sposób
żeby wychwalać Sztukę z pomocą ironii.

Był czas, kiedy czytano tylko mądre książki
pomagająca znosić ból oraz nieszczęście.
to jednak nie to samo co zaglądać w tysiące
dzieł pochodzących prosto z psychiatrycznej kliniki.

A przecie świat jest inny niż nam się wydaje
i my jesteśmy inni niż w naszym bredzeniu.
Ludzie więc zachowują milczącą uczciwość,
tak zyskując szacunek krewnych i sąsiadów.

Ten pożytek z poezji, że nam przypomina
jak trudno jest pozostać tą samą osobą,
bo dom nasz jest otwarty, we drzwiach nie ma klucza
a niewidzialni goście wchodzą i wychodzą.

Co tutaj opowiadam, poezją, zgoda, nie jest.
Bo wiersze wolno pisać rzadko i niechętnie,
pod nieznośnym przymusem i tylko z nadzieją,
że dobre, nie złe duchy, mają w nas instrument.
Berkeley, 1968

milosz1 Źródło: Czesław Miłosz, Ars poetica?, [w:] tegoż, Wiersze, t. 2, Kraków 1987, s. 174–175.
Zbigniew Herbert Dlaczego klasycy

dla A. H.dla A. H.dla A. H.
1
w księdze czwartej
TucydydesTucydydesTucydydes opowiada dzieje swej nieudanej wyprawy

pośród długich mów wodzów
bitew oblężeń zarazy
gęstej sieci intryg
dyplomatycznych zabiegów
epizod ten jest jak szpilka
w lesie

kolonia ateńska AmfipolisAmfipolisAmfipolis
wpadła w ręce BrazydasaBrazydasaBrazydasa
ponieważ Tucydydes spóźnił się z odsieczą

zapłacił za to rodzinnemu miastu
dozgonnym wygnaniem

egzulowieegzulowieegzulowie wszystkich czasów
wiedzą jaka to cena

2
generałowie ostatnich wojen
jeśli zdarzy się podobna afera
skomlą na kolanach przed potomnością
zachwalają swoje bohaterstwo
i niewinność

oskarżają podwładnych
zawistnych kolegów
nieprzyjazne wiatry

Tucydydes mówi tylko
że miał siedem okrętów
była zima
i płynął szybko

3
jeśli tematem sztuki
będzie dzbanek rozbity
mała rozbita dusza
z wielkim żalem nad sobą

to co po nas zostanie
będzie jak płacz kochanków
w małym brudnym hotelu
kiedy świtają tapety

herbert1 Źródło: Zbigniew Herbert, Dlaczego klasycy, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. M. Mikołajczak, Wrocław 2018, s. 329–331.
Jarosław Marek Rymkiewicz Czym jest klasycyzm?

Czym jest klasycyzm
Niegdyś słuchał
Zgrzytu spróchniałych planet Dyskutował
Z koniem PlatonaPlatonaPlatona z psem FreudaFreudaFreuda Mówił
Do gwiazdy po imieniu Miał
Sen Jest pawiem w liściastych obłokach
Połyka perłę i serce mu pęka Rano nie
Kochał siebie Nic
Dziwnego Kochał
Tłustą kobietę zwaną LucyperemLucyperemLucyperem Na
Kolanach prosił o Nic
Nie było mu dane Wyjeżdżał do
Paryża Tam
Zgrzytał zębami Pisał testament Darł
Testament Pisał
Testament Umierał za
Sonet dystychdystychdystych jambjambjamb spondejspondejspondej dopełniacz wiersz wolny za
Interpunkcję Aż Nie
Da się zaprzeczyć Był
Poetą
Dziś
Stuka do drzwi Budzi zmarłych Wkłada
Koszulę Budzi zmarłych Nakręca
Zegar Budzi zmarłych Kroi
Chleb Wysyła list Płacze w nocy Budzi
Zmarłych Zmarli
Zwilżają wargi końcem języka Krzy
Czą z głodu On
Karmi ich z ręki Nie wie czy
Jest poetą czy I to
jest właśnie klasycyzm

rymkiewicz Źródło: Jarosław Marek Rymkiewicz, Czym jest klasycyzm?, [w:] Jarosław Marek Rymkiewicz, Metafizyka, Warszawa 1963, s. 5–6.
dajmoniom
dla A. H.
Wojny peloponeskie
Tucydydes
Amfipolis
Brazydasa
egzulowie
Platona
Freuda
Lucyperem
dystych
jamb
spondej
1
Pokaż ćwiczenia:
RgAS6qknuX8C31
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj wymienione cechy do odpowiedniej kategorii. Cechy typowe dla klasycyzmu literackiego: Możliwe odpowiedzi: 1. fantazja, 2. tradycjonalizm, 3. umiar, 4. mimesis, 5. naśladowanie, 6. harmonia, 7. racjonalizm, 8. ekspresja, 9. równowaga, 10. nowatorstwo, 11. niepokój Cechy typowe dla nurtów nieklasycznych: Możliwe odpowiedzi: 1. fantazja, 2. tradycjonalizm, 3. umiar, 4. mimesis, 5. naśladowanie, 6. harmonia, 7. racjonalizm, 8. ekspresja, 9. równowaga, 10. nowatorstwo, 11. niepokój
RO7YpXH8nUcVT11
Ćwiczenie 2
Zaznacz te wyrazy lub grupy słów, które powodują, że poniższe zdania będą prawdziwe. Badacze literatury postrzegają klasycyzm jako nadprąd / rodzaj literacki. Taki charakter klasycyzmu obrazuje m.in. sinusoida Juliana Krzyżanowskiego / Władysława Tatarkiewicza, przedstawiająca naprzemienność / brak powtarzalności występowania tendencji klasycznych i nieklasycznych. Do epok, w których tendencje klasyczne są szczególnie wyraźne, należą renesans i oświecenie / renesans i romantyzm.
RbIEZQYDQdSg91
Ćwiczenie 3
Czy według badaczy literatury obecność w utworze nawiązań do antyku jest konieczna, aby dzieło to zaliczyć do klasycyzmu? Możliwe odpowiedzi: 1. Nie., 2. Tak., 3. Tak, ale pod warunkiem, że twórca dokonuje reinterpretacji motywów antycznych., 4. Badacze nie zajmują się tym problemem.
11
Ćwiczenie 4

Wykaż, że w wierszach Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Jarosława Marka Rymkiewicza pojawiają się motywy wywodzące się z antyku.

R1exGETJRN0Ds
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W jako sposób ukształtowanie formalne utworów Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Jarosława Marka Rymkiewicza może wskazywać na przynależność przytoczonych wierszy do klasycyzmu? Odpowiedź uzasadnij w liczącym co najmniej 80 słów tekście.

RUO5V1Rpd2inT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Tytuł wiersza Czesława Miłosza nawiązuje do wywodzącej się z antyku tradycji przygotowywania norm tworzenia, zapisywanych w postaci tzw. sztuk pisania (łac. artes poeticae). W liczącym co najmniej 80 słów tekście wyjaśnij, dlaczego w tytule utworu pojawia się znak zapytania.

R1TFYWrsgJ8Qh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie wiersza Czesława Miłosza napisz, co jest dla poety źródłem tworzenia. Uzasadnij swoją wypowiedź stosownymi cytatami.

RtMilDR98Y0v7
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie utworu Zbigniewa Herberta napisz liczący 400 wyrazów tekst, w którym wyjaśnisz, jaka, według poety, powinna być prawdziwa sztuka.

R1XzCkiQc2SOb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Opisz, jakiej odpowiedzi udziela J.M. Rymkiewicz na pytanie postawione w tytule wiersza Czym jest klasycyzm?

R24ikIIZj5Hu3
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz wypracowanie (liczące co najmniej 400 słów) na temat: „Dwaj klasycy w dwóch utworach Zbigniewa Herberta. Porównaj tytułowych bohaterów wiersza Dlaczego klasycy oraz krótkiej prozy zatytułowanej Klasyk”.

Zbigniew Herbert Klasyk

Wielkie drewniane ucho zatkane watą i nudziarstwami Cycerona. Wielki stylista – mówią wszyscy. Nikt już dzisiaj takich długich zdań nie pisze. I co za erudycja. W kamieniu nawet umie czytać. Tylko nigdy nie domyśli się, że żyłki marmuru w termach Dioklecjana to są pęknięte naczynia krwionośne niewolników z kamieniołomów.

3 Źródło: Zbigniew Herbert, Klasyk, [w:] tegoż, Hermes, pies i gwiazda, Warszawa 1957, s. 145.