Dla nauczyciela
Autor: Anna Rybak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Znajdź błąd w rozumowaniu, czyli analiza dowodów twierdzeń
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste.
Zakres podstawowy. Uczeń
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach;
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje i uzupełnia dowody,
weryfikuje poprawność dowodów,
wskazuje błędy w dowodach twierdzeń,
uzasadnia przyczyny powstania błędów w rozumowaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem matematycznym
dyskusja
ćwiczenia interaktywne
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu
projektor multimedialny
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć, opowiada kilka ciekawostek związanych z tematem, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji Przeczytaj, poznają pojęcia „sofizmat”, „antynomia”, „paradoks”, dyskutują nad przykładami 1, 2, 3, starając się odpowiedzieć na postawione w nich pytania przed przeczytaniem udostępnionych w materiale rozwiązań.
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady 4 i 5 z sekcji Przeczytaj, szukają błędów w przytoczonych rozumowaniach i dyskutują o przyczynach powstania tych błędów.
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych, a następnie indywidualnie wykonują polecenia 2 i 3 i omawiają wspólnie rezultaty swojej pracy.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. W drodze dyskusji omawiają swoje wyniki i razem z nauczycielem wyjaśniają trudności.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co było w lekcji trudnego? Co było w lekcji interesującego? Co chcielibyście zmienić, gdyby lekcja miała być przeprowadzona jeszcze raz? Jeszcze raz krótko odnosi się do elementów wskazanych jako trudne, komentuje propozycje zmian w lekcji.
Uczniowie krótko podsumowują swoje osiągnięcia, rozwijając zdanie: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam /nauczyłem się …
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Nieprawdziwe twierdzenia w dowodachNieprawdziwe twierdzenia w dowodach
Dowodzenie twierdzeń wymagających rozumowania arytmetycznegoDowodzenie twierdzeń wymagających rozumowania arytmetycznego
Dowodzenie twierdzeń związanych z liczbami rzeczywistymiDowodzenie twierdzeń związanych z liczbami rzeczywistymi
Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia w dowodzeniu twierdzeńZastosowanie wzorów skróconego mnożenia w dowodzeniu twierdzeń
Zadania na dowodzenie z zastosowaniem równań wielomianowychZadania na dowodzenie z zastosowaniem równań wielomianowych
Argumentacja ZenonaArgumentacja Zenona
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być też wykorzystana do tworzenia domina opisującego kroki dowodów, gdzie uczniowie układają klocki w odpowiedniej kolejności lub również uzupełniają zapisy na kostkach. Nie muszą to być domina multimedialne, mogą być wycięte z papieru klocki, gdzie mogą być opisane tylko pola po prawej stronie klocków, lub mogą być opisane pola naprzemiennie, zaś pozostałe pozostają do wypełnienia. Takie domina są też dobrą bazą do gier w parach.
Galeria może być wykorzystana na zajęciach poświęconych działaniom na liczbach rzeczywistych.