Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1QxhsCCEQQHo
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2
R1dvYMZA5znjc
Łączenie par. Przeanalizuj „dowód” równości: 1+1=0 przedstawiony krok po kroku w wierszach poniższej tabeli. Czy ta równość jest prawdziwa? Jeśli nie, to znajdź błąd w dowodzie, wskaż które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.. 1+1=2. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1-1=2-1. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1-1=2-12. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1-1=4-4+1. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1-1=1. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1-1=-12. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1-1=-1. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe. 1+1=0. Możliwe odpowiedzi: Zdanie prawdziwe, Zdanie fałszywe
R1eaP4EQNZMoE1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 4

Ktoś jednak wytrwale dąży do tego, aby udowodnić, że 1+1=0, tym razem inną metodą. Uzupełnij poniższy „dowód”, wstawiając w puste miejsca właściwe wyrażenia metodą „przeciągnij i upuść”. Czy jest w nim błąd? Jeśli tak, to gdzie?

RqidueC7Ge5JX
Dostępne opcje do wyboru: x=-1, x=1, x1, x+1, x2+12=0, x2-12=0. Polecenie: . „Dowód”:
Niech x=1
Stąd x2=12

Przekształcamy tę równość i otrzymujemy: luka do uzupełnienia , co jest równoważne: x+1x1=0.
Dzielimy tę równość obustronnie przez luka do uzupełnienia i otrzymujemy: x+1=0.
Założyliśmy, że luka do uzupełnienia , więc mamy: 1+1=0.
2
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiony jest „dowód”, że 2=1, ale popełniony został tutaj błąd. Przeanalizuj rozumowanie i wskaż błąd.

„Dowód”:

Naszym punktem wyjścia jest prawdziwa równość: 2=2.

Liczbę -2 możemy wyrazić na wiele różnych sposobów, np. tak: 46=13.

Dokonujemy przekształceń równoważnych: 46+94=13+94;

2322=1322;

232=132;

2=1

c.n.d.

Gdzie popełniono błąd?

2
Ćwiczenie 6

Każde dwie liczby rzeczywiste są równe. Prawda? Nieprawda. Niemniej jednak poniższy „dowód” pokazuje, że tak jest. Gdzie jest błąd?

„Dowód”:

Weźmy dwie liczby ab takie, że a>b.

Zatem istnieje taka liczba c>0, że a=b+c. Przekształcamy tę równość:

a=b+c |·a-b

aa-b=b+ca-b

aa-ab=ab+ac-bb-bc

aa-ab-ac=ab-bb-bc

aa-b-c=ba-b-c |:a-b-c

a=b

c.n.d.

2
Ćwiczenie 7

Matematycy mówią, że 00 to symbol nieokreślony, ale ktoś z uporem twierdzi, że 00=2 i usiłuje to udowodnić.

Czy w poniższym dowodzie jest błąd? Jeśli tak, to gdzie?

„Dowód”:

00=100-100100-100=102-10210·10-10·10=10+10·10-1010·10-10=2010=2

c.n.d.

3
Ćwiczenie 8

Czy złotówka może być równa groszowi? Oczywiście nie! Jednak ktoś „udowodnił”, że tak jest, a naszym zadaniem jest znaleźć błąd w jego rozumowaniu.

„Dowód”, że 1 =1 gr:

1 =100 gr=10 gr·10 gr=0,1 ·0,1 =0,01 =1 gr

c.n.d.

Gdzie jest błąd?

3
Ćwiczenie 9

Teraz „udowodnimy”, że liczba dodatnia może być równa liczbie ujemnej. Niesamowite! Ustaw poniższe wyrażenia w odpowiedniej kolejności, aby otrzymać „dowód” tego zdumiewającego faktu, a potem wskaż błąd (jeśli istnieje).

R17qZCRhcNqXt
Elementy do uszeregowania: 1. 1=-1, 2. „Dowód”, że 1=-1., 3. -12=-1, 4. 1=1, 5. -1·-1=-12, 6. 1=-1·-1