Sprawdź się
„Udowodnimy”, że . Przeanalizuj poniższy dowód i znajdź błąd. Przeciągnij właściwe oznaczenia do tabeli.
Możemy zapisać oczywistą równość: ., Wyraźmy zera po obu stronach równości jako wynik dwóch różnych odejmowań: ., Wyraźmy liczby i w postaci iloczynów: ., Doprowadzamy obie strony do postaci iloczynowej: ., I upraszczając obustronnie otrzymujemy: , czyli , c.n.d.
Dowód | Gdzie tkwi błąd? |
---|---|
Możemy zapisać oczywistą równość: . | |
Wyraźmy zera po obu stronach równości jako wynik dwóch różnych odejmowań: . | |
Wyraźmy liczby i w postaci iloczynów: . | |
Doprowadzamy obie strony do postaci iloczynowej: . | |
I upraszczając obustronnie otrzymujemy: , czyli , c.n.d. |
Przeanalizuj „dowód” równości: przedstawiony krok po kroku w wierszach poniższej tabeli. Czy ta równość jest prawdziwa? Jeśli nie, to znajdź błąd w dowodzie, wskaż które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
Dowód | Zdanie prawdziwe | Zdanie fałszywe |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ | |
□ | □ |
Ktoś jednak wytrwale dąży do tego, aby udowodnić, że , tym razem inną metodą. Uzupełnij poniższy „dowód”, wstawiając w puste miejsca właściwe wyrażenia metodą „przeciągnij i upuść”. Czy jest w nim błąd? Jeśli tak, to gdzie?
Poniżej przedstawiony jest „dowód”, że , ale popełniony został tutaj błąd. Przeanalizuj rozumowanie i wskaż błąd.
„Dowód”:
Naszym punktem wyjścia jest prawdziwa równość: .
Liczbę możemy wyrazić na wiele różnych sposobów, np. tak: .
Dokonujemy przekształceń równoważnych: ;
;
;
c.n.d.
Gdzie popełniono błąd?
Każde dwie liczby rzeczywiste są równe. Prawda? Nieprawda. Niemniej jednak poniższy „dowód” pokazuje, że tak jest. Gdzie jest błąd?
„Dowód”:
Weźmy dwie liczby i takie, że .
Zatem istnieje taka liczba , że . Przekształcamy tę równość:
c.n.d.
Matematycy mówią, że to symbol nieokreślony, ale ktoś z uporem twierdzi, że i usiłuje to udowodnić.
Czy w poniższym dowodzie jest błąd? Jeśli tak, to gdzie?
„Dowód”:
c.n.d.
Czy złotówka może być równa groszowi? Oczywiście nie! Jednak ktoś „udowodnił”, że tak jest, a naszym zadaniem jest znaleźć błąd w jego rozumowaniu.
„Dowód”, że :
c.n.d.
Gdzie jest błąd?
Teraz „udowodnimy”, że liczba dodatnia może być równa liczbie ujemnej. Niesamowite! Ustaw poniższe wyrażenia w odpowiedniej kolejności, aby otrzymać „dowód” tego zdumiewającego faktu, a potem wskaż błąd (jeśli istnieje).