Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Wiersz / pisze się / aż do milczenia – o funkcji milczenia w poezji Tadeusza Różewicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
9) stosuje retoryczne zasady kompozycyjne w tworzeniu własnego tekstu; wygłasza mowę z uwzględnieniem środków pozajęzykowych;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
37) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Marcin Świetlicki, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje wiersze, w których Tadeusz Różewicz wykorzystał motyw milczenia;

  • omawia funkcję milczenis w poezji Tadeusza Różewicza;

  • określa w twórczości Różewicza funkcję odwołań religijnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • debata;

  • drama.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał Wiersz / pisze się / aż do milczenia – o funkcji milczenia w poezji Tadeusza Różewicza. Prosi o zapoznanie się z załączonym wykładami Nicość u Tadeusza Różewicza w sekcji „Prezentacja TED”. Zachęca uczniów do samodzielnej refleksji nad znaczeniem padających w nich haseł: np. TAK, NIE, NIC.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią wierszy zamieszczonych w e‑materiale Wiersz / pisze się / aż do milczenia – o funkcji milczenia w poezji Tadeusza Różewicza i przygotowują się do wstępnego omówienia: motyw, umieszczenie tekstów w kontekście biograficznym i historyczno‑filozoficznym.

  3. Cztery wyłonione osoby proszone są o zapoznanie się i przemyślenie e‑materiału Tadeusz Różewicz powinien dostać Nagrodę Nobla - list do komisji noblowskiej w stosunku do zapowiedzianej lekcji.

  4. Nauczyciel prosi uczniow, aby utworzyli dwa zespoły, które będą pracować metodą dramy w wyznaczonym czasie. Trzeci zespół tworzą wyłonione osoby.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel wprowadza uczniów w rozmowę: czy „nic” równa się „milczenie”?.
    Tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji na podstawie poleceń w sekcji „Prezentacja TED” .

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Sprawdź się”, wskazując na zamieszczone w niej wiersze Tadeusza Różewicza. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i odczytują treść ćwiczeń: nr 1 i nr 4. Każdy uczeń indywidualnie zastanawia się nad poprawnym kluczem. Następnie grupy kolejno przedstawiają swoje wybory na forum klasy.

  2. Burza mózgów. Nauczyciel wyjaśnia, że uczniowie będą pracować metodą burzy mózgów. Następnie nawiązuje do przywołanego zdania, filozofa Ludwiga Wittgensteina, które brzmi: „O czym nie można mówić, o tym należy milczeć”. Uczniowie analizują zdanie i zastanawiają się, jaką funkcję pełni milczenie w poezji Tadeusza Różewicza. Nauczyciel wyłania osobę, która będzie zapisywać pomysły na tablicy. Po zakończeniu następuje wspólne omówienie pomysłów porównując je z wypowiedziami zamieszczonymi w podrozdziale Milczenie w twórczości Tadeusza Różewicza. Wyłonione przed lekcją osoby przygotowują się do wystąpienia, ale nie zdadzają swojej wiedzy.

  3. Drama. Nauczyciel prosi uczniow, aby utworzyli zespoły, które będą pracować metodą dramy. Zadaniem każdej grupy będzie wspólne przygotowanie krótkiej debaty publicznej za i przeciw, na temat: Czy Tadeusz Różewicz mówił czy milczał w swojej twórczości?.
    Uczniowie wspólnie z nauczycielem wcielą się w różne role. Nauczyciel jest prowadzącym (może zaprosić ucznia). Na przeciw siebie siadają grupy debatujące. Ostatnia grupa to widownia, w skład której wchodzą wybranie przed lekcją uczniowie. Uczniowie muszą zaplanować i przygotować swoje wypowiedzi i zaaranżować przestrzeń sceniczną. Następnie zapoznają się z ćwiczeniem 6 w sekcji „Sprawdź się”. Podczas przygotowania debaty grupy będą mogły korzystać z udostępnionych materiałów. Po zakończeniu debaty uczniowie dzielą się wrażeniami. Nauczyciel też podsumowuje wykonaną przez poszczególne grupy pracę.

  4. Uczniowie pozostają na miejscach. Nauczyciel wyświetla wyświetla ćwiczenie nr 5.  Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  1. Na koniec zajęć nauczyciel, za pomocą rzutnika, ponownie wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”. Zaprasza uczniów do opisania ich stopnia osiągnięcia.

  2. Nauczyciel wyświetla polecenie 3 w sekcji „Prezentacja TED”. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi. Nauczyciel odczytuje i komentuje.

Praca domowa

  1. Na podstawie cytatu, wyjaśnij wpływ manifestu poetyckiego Norwida na poetykę Tadeusza Różewicza Odpowiednie dać rzeczy słowo.

Materiały pomocnicze:

  • Stanisław Burkot, Tadeusz Różewicz, Warszawa 1987.

  • Michał Januszkiewicz, Horyzonty nihilizmu. Gombrowicz, Borowski, Różewicz, Poznań 2009.

Wskazówki metodyczne:

  1. Nauczyciel możemy wykorzystać multimedium jako podsumowanie zajęć.